آگاهی سرا


شراب سازی در شیراز

روز شنبه گذشته فرصتی پیش آمد و با دانشجوی ایرانی بسیار باهوش که در فرانسه تحصیل میکنند ، آشنا شدم. دختر خانمی بسیار فرهیخته و باهوش و از شاگردان زبده دانشگاه و آشنا به چند زبان هستند و در رشته میکروبیولوژی ترم آخر را میگذرانند. نتیجه این آشنایی استفاده از لاپ تاپ ایشان برای نوشتن این مقاله و پاسخگویی به سوالات و نظریات دوستان بود. هر چند فرصتی برای پاسخگویی به ایمایل های متعدد دوستان پیش نیامد ولی اگر باز هم فرصتی پیش آمد ، پاسخ آنها ها را نیز خواهم داد. متاسفانه در اینجا امکان استفاده از کامپیوتر فارسی را ندارم و از فینگلیشی نوشتن هم عاجز هستم. فرصت زیادی نیست و آنقدر کار روی هم تلمبار شده و زیاد که فرصت و امکان روزی 6 ساعت خواب نیز موجود نیست.

تخصص حرفه ای من ایجاب میکند که در کارشناسی های مختلف حضور داشته باشم و با آنکه بدلیل کبر سن (البته منظور پیری و از کارافتادگی نیست که در این حرفه هر چه با تجربه تر باشی باز هم کم میآید) از بسیاری شانه خالی میکنم ولی مسابقه و جشنواره بسیار بزرگی در فرانسه و اسپانیا بر قرار است و هر ساله بهترین شرابهای خانگی و کارخانه ای درجه بندی و قضاوت میشوند. برای داوری این جشنواره به کسانی نیازمند است که محلی نباشند و تحت تاثیر نام و نشان قرار نگیرند. هویت همه داوران ناشناس میماند و تا روز آخر کسی نام و نشانی از آنها نخواهد یافت و حتی عکسبرداری یا فیلمبرداری از مراسم قضاوت بکلی ممنوع است. تولیدات فقط با شماره شناخته میشوند و در بطریهای یک شکل و اندازه و نه نام تولید کننده. حتی داور نمیداند چه نوع مشروبی را کارشناسی میکند بلکه فقط از روی جدول داده شده و مناسب با کارشناسی و مهارت خود نمره میدهد و بالاترین نمره ، بهترین و گرانترین مشروب شناخته خواهد شد و .....

برگردیم بر سر کار خودمان. چند روز پیش یکی از دوستان نزدیک تلفن زد و آدرس وبلاگی را داد که یکی از استادان ایرانی در رشته اقتصاد آنرا اداره میکنند. اخیرا ایشان کتابی را ترجمه و بخشی از آنرا در سایت خود قرار داده اند که در مورد تهیه شراب شیراز در گذشته خیلی دور است و از آنجا که بنظرم بسیار جالب آمد حیفم آمد دوستان را از مطالعه آن بی نصیب سازم.

نام این سفرنامه « در سرزمین شیر و خورشید » و نوشته یک پزشک انگلیسی بنام دکتر ویلز است که بین سالهای 1866 تا 1881 (حدودا 1236 تا 1251 شمسی بمدت 15 سال) در نقاط مختلف ایران از جمله شیراز اقامت داشته و در طول مدت اقامت خود شرابسازی هم میکرده است. مقاله ای بسیار خواندنی و تاریخی و حتی میتوان نام علمی – عملی به آن داد. خواندن این کتاب را بهمه دوستانی که امکاناتی دارند توصیه میکنم. مترجم آن استاد احمد سیف میباشند.

لطف کنید به آدرس یک برای بخش اول و به آدرس دو برای خواندن تتمه این مقاله مراجعه و بدقت آنرا مطالعه کنید که تجربه ای با کمترین امکانات است.

اگر باز کردن این دو مقاله در ایران ممکن نشد لطف کنید و اطلاع دهید تا متن آنرا البته با اجازه آقای سیف برایتان در وبلاگ بازنویسی کنم.

برچسب‌ها: , ,

16 Responses to “شراب سازی در شیراز”

  1. # Anonymous ناشناس

    سلام.
    قبل از هر چیز بابت مطالب جالبی که نوشتی ممنون.
    من دیروز برای بار اول به شراب گذاشتم.
    اما دچار اشتباه شدم برای 4 کیلو انگور 4 تا قرص مخمر استفاده کردم و دو قاشق شکر تجاری معمولی استفاده کردم.
    اما در مورد بهداشت نهایت دقت رو کردم .
    سوال من اینه که حالا برای شراب من چه اتفاقی می افته؟میزان الکلش زیاد میشه یا الکل بد( که باعث کوری میشه)؟
    سوال دیگه این که اگه بخوام با انگور قرمز شراب بزارم و با توجه به این که انگور هم دانه داره من باید دانه هاش رو در بیارم؟
    ممنون می شم اگه من رو راهنمایی کنی تا بدونم این شرابی رو که امتحانی گذاشتم قابل مصرف هست یانه؟
    shervin_nedaei@live.com
    مخمری هم که از عطاری تهیه کردم به عنوان مخمر کیک خریدم که اسمش هست:
    Brewer's yeast ظاهراً بلژیکی و البته به صورت مخلوط ویتامین B هم همراهش داره.

    اگه محبت کنی و پاسخ رو میل کنی یه دنیا ممنون می شم. در غیر این صورت هر طور صلاح می دونی بازهم من رو شرمنده می کنی.
    خیلی ممنون  

  2. # Anonymous ناشناس

    شراب حرام است و انجام دادن فعل حرام نافرمانی از دستور آفریننده است
    در قرآن خوردن شراب حرام اعلام شده حالا شما توجیه کنید  

  3. # Anonymous ناشناس

    با سلام و تشكر فراوان از مقالات و نوشته هاي سودمندتان.
    خواندن مقالات شما نگرش جديدي را نسبت انواع شراب خواص و طعم آنها به من داد.
    لطفا در صورت امكان اسم چند برند معتبر شراب و شامپاين رو كه در دبي بتوان يافت به من معرفي كنيد، چون خيلي دوست دارم همراه با دانستن خواص طعم اين شرابها رو هم امتحان كنم.
    ضمنا اگر ميشه آداب خوردن نوشيدني ها رو به همراه با غذاهايي كه ميتوان با آنها خورد و زمان خوردنشون به تفكيك براي ما توضيح دهيد.
    منتظر مقالات و نوشته هاي زيباي شما هستيم.  

  4. # Anonymous ناشناس

    ساقی به نور باده بیفروز جام ما
    آقا دست مریزاد.
    بسیار عالی است.
    تازه وبلاگ شما را کشف کردم.
    نهایت استفاده را میکنم.
    در جواب دوست ناشناس پیشین می گویم که اگر نوروزنامه حکیم عمر خیام یا قابوس نامه فصا اندر آداب شراب خوردن مراجعه کنند، مطالب جالبی خواهند یافت.
    با تشکر.
    درضمن آیا می توان از ماءالشعیرهای موجود در بازار اسلامی ایران با استفاده از مخمر، آبجو تهیه کرد؟  

  5. # Anonymous ناشناس

    در ساختن شراب هیچ الکل خطرناکی بوجود نمیادچون الکل کور کننده یا متانول از طریق حرارت وتقطیر بوجود میادنه تخمیر  

  6. # Anonymous ناشناس

    برای آن دسته از عزیزانی که تصور میکنند شراب حرام است بهتر به آیه 15 سوره محمد(ص) مراجعه فرمایند . در این سوره خداوند مومنان را در بهشت به 4 نهر ( شیر- عسل - آب - و خمر یا همان شراب مستی آور ) وعده داده است حالا اگر شراب حرام است پس چرا در این آیه وعده آن به مومنین داده شده است . شراب بر الوالالباب و خردمندان حلال است نه بر نامحرمان و نادانان و متعصبین قشری بی سواد.  

  7. # Anonymous ناشناس

    با درود به شما
    من در هلند هستم و فقط شراب مینوشم و فقط از نوع شیراز - چون که در مورد آن مقالاتی خواندم که جالبه با شما هم در میان بگذارم- قدمت شراب شیراز حداقل به زمان کورش بزرگ میرسد و زمانی که یهودیان به پایتخت آن زمان (شیراز) مهاجرت کردند ( از بابل در عراق).این صنعت را در آنجا آغاز کردند.و در خاطرات یک تاجر هلندی در قرن 16 هم به آن در خاطراتش ذکر کرده و به آن تجارت مشغول بوده- و اما از بعد از اشغال ایران توسط آخوندها -این نوع انگور به استرالیا برده شد و در حال حاضر از معروف ترین شراب ها شناخته میشود
    پاینده ایران و ایرانی  

  8. # Anonymous me

    بابا دست شما درد نکنه مطالبطون معرکه بوداین اقایون متعصب جه بگن چه نگن هر کسی کار خودش رو میکنه و فقط این اطلاعات باعث این میشه که جوونهای ما متانول رو بشناسن و کسی بخاطر بی اطلاعی نمیره اما سوال من در مورد ساکارومایسس سرویزیه است که ایا الکلهای دیگری جز اتانول میده که ضرر داشته باشه و ایا اگه اون رو در ماالشعیر تلقیح کنیم و ابجو بشه ضرر داره؟ ممنون  

  9. # Anonymous me

    لطفا جوابshervin_nedaeiبرای من هم ایمیل کنید با تشکر me  

  10. # Anonymous جواد

    سلام شراب من در روز چهارم دانه هاي سفيدي شبيه برفك يا كپك زده چكار كنم خدايا 45 كيلو انگور شاني رو....!  

  11. # Anonymous جواد

    آدرس من jhg1352@yahoo.com هست وچند ساله كه بروش سنتي شراب ميذارم(صراحي ميكشم پنهان و مردم دفتر انگارند ....)امسال 45 كيلو انگور سياه با 2 كيلو موز و 3.5 كيلو قند توي 2 دبه 20 ليتري شراب گذاشتم. انگورها بارون خورده بود و در روزچهارم سفيدك (كپك ) زده اگه كسي ميدونه بهم ايميل بزنه  

  12. # Anonymous ناشناس

    سلام
    ببخشید من سه هفته پیش من شراب انداختم و این شراب خیلی خوب جوشید و رنگ و الکل خوبی داردو چند روز پیش هم از لردش جدا کردیم .ولی این شراب بوی بدی دارد.آیا این بوی بد از بین میرود ؟
    و علت این بوی بد چه میتواند باشد؟

    با تشکر از راهنمائیهای شما.  

  13. # Anonymous ناشناس

    سلام
    ببخشید امیر هستم یه سوال دارم من یک ماهی هست شراب سیب انداختم و تازه متوجه شدم که باید اب هم اضافه میکردم حالا با وجود اینکه یک ماه گذشته برای اضافه کردن اب دیر است؟؟و اگر دیر نیست برای 7 کیلو سیب چقدر اب اضافه کنم؟؟؟  

  14. # Anonymous ناشناس

    آن پدر و پسر 57 سال زحمت کشیدند تا مردم ایران گاهگاهی یک دمی به خمره بزنند. اما فقط دو ماه بعد از انقلاب ، به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی تمام ملت ایران " عرق کش" و "شراب ساز" شدند.خدا رحمت کند باعث و بانی را  

  15. # Anonymous ناشناس

    سلام
    مدت 2 ماه هست که شراب انداخته ام در هفته های اول هم زده شده اما به علت نبودن مدت 45 روز با تفاله مانده است
    این صاف نشدن باعث خرابی میشود؟
    ممکن هست الکل غیر شرب در آن بوجود آمده باشد؟
    میتوان آن را صاف کرد و استفاده نمود؟
    لطفا جواب را به این آدرس بفرستید؟ led1_display@yahoo.com  

  16. # Blogger ای ای ای

    سلام.من 20 کیلو انگور تو دبه80کیلوی خوابوندم لان5 روز شد ولی گازی بیرون نیومد می تونین بگین چرا؟ و باید چیکار کنم؟همه کارارو هم انجام دادم  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© آگاهی سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است