آگاهی سرا


فیلتر ارزان

هرگونه مشروب الکلی دارای دارای طعم ، مزه ، بو و دهان مزه خاصی است که آنرا از دیگری قابل تمیز میکند. دلایل بسیاری بر این تمایز موجود است از جمله: نوع میوه ، نوع خاکی که میوه در آن پرورش یافته ، روش تخمیر ، متجانس های موجود در مشروب و سایر موارد که هر یک از عوامل فوق نیز دارای زیر عامل هایی هستند که مطالعه و مداقه درک هریک ، نیاز به وقت فراوان برای بررسی دارد.

برای رسیدن به محصولی که مطلوب تولید کننده باشد راههای وجود دارد ، از جمله کاربرد مواد شیمیایی ، استفاده از روش های فیزیکی نظیر مخلوط سازی با مشروب مشخصی بمنظور رسیدن به طعم و رنگ بهتر و یا تعریق مجدد برای از بین بردن متجانس های نا مناسب. در مورد مواد شیمیایی من توضیجی ندارم زیرا بدلایل فراوانی با کاربرد آنها میانه خوبی ندارم ولی استفاده از روشهای طبیعی ، مخلوط سازی یا استفاده از مواد معطر و رنگساز طبیعی را توصیه میکنم. زیرا همگی بیخطر بوده و نیازی به ابزار و مواد آزمایشگاهی پیجیده و اطلاع کامل از علم شیمی را ندارد. بزبان ساده قابل مطرح شدن و درک مطلب هستند.

یکی از این روشهای بهبود مشروب استفاده از فیلتر است که کاربری مختلف دارند. برای بوبری ، برای صاف و خالص کردن و بعضی بو و طعم دهنده هستند. فیلتر زغالی وسیله ایست ارزان و کاربرد بسیار موثری در تهیه مشروبات دارد. تهیه آن پیچیده نیست ولی نیاز به حوصله و دقت دارد. انواع آزمایشگاهی و صنعتی آن بدلیل کاربرد مواد خوب گران قیمت هستند ولی از نظر کاربرد و نتیجه کار تفاوت چندانی با نمونه ارزان قیمت آن ندارند. تنها ماده مهم برای این فیلتر زغال چوب و ماسه آنست که باید از چوبی تهیه شود که دارای رزین با اسیدهای آمینه پیچیده نباشد. مانند چوب درخت افرا که رزین شیرین طعمی دارد یا سپیدار که دارای تلخی بسیار مطبوعی است ولی زغال درخت گردو قابل استفاده نیست زیرا دارای رزین روغنی نا مطبوعی است. تعویض قطعات یا تمیز کردن مواد آن نیز آسان است.

ابزار لازم:

درل با مته نیم میلیمتری و شش میلیمتری

اره تیز یا قیچی مناسب

الک یا صافی سیمی

ظرف فلزی یا پلاستیکی

مواد لازم:

* زغال چوب در سه اندازه: 2 در 2 سانتیمتری ، 8 تا 12 میلیمتری ، خاکه زغال 2 تا 4 میلیمتری 200 گرم از هر یک

* توری شبکه ای ریز به ابعاد 5 در 5 سانتیمتر

* نوار چسب لوله به پهنای 4 سانتیمتر

* ماسه سفید ( شن کنار دریا) نیم کیلو

* نخ پلاستیکی 50 سانتیمتر

(* همه این مقادیر تقریبی است)

بطری پلاستیکی شفاف یک شکل و یک اندازه با درپوش و بقطر تقریبی 12 سانتیمتر ، 5 عدد.

چسب پلاستیک

روش ساخت:

1- ابتدا زغال های درشت و سپس زغال متوسط را در صافی یا الک ریخته و زیر جریان آب جاری تمیز بشوئید تا ذرات زغال پودر شده از آنها جدا شود. زغال ها را بطور جداگانه روی پارچه تمیزی پهن نموده و در زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند. خاکه زغالها را ابتدا بخوبی الک کنید تا پودر زغال خارج و باقیمانده را زیر آب جاری بشویید تا سیاهی آب تقریبا از بین برود. خاکه زغال باقیمانده را روی پارچه تمیزی پهن نموده ، در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

2- ماسه رانیز کاملا الک کرده و بشویید تا گل و لای و احسام شناور از آن خارج و روی پارچه تمیز در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

3- در پوش سه بطری را با کمک مته نیم میلیمتری 5 تا 10 سوراخ کنید. برای اینکار درپوش بهتر است روی بطری سوار باشد.

4- وسط در پوش دو بطری دیگر را با مته 6 میلیمتری سوراخ کنید.

5- هر پنج بطری را باکمک اره یا قیچی به اندازه بیست سانتیمتر از محلی که گردن بطری باریک میشود اره یا قیچی کنید.

6- بطریهای بریده شده و درپوشها را با کمک ماده ضد عفونی بی بو کاملا استریل کنید و بگذارید خشک شوند.

7- درپوشهای سوراخ شده را با کمک چسب پلاستیک به دهانه هریک از بطریها محکم کنید و بگذارید خشک شوند.

8- یکی از بطریهای با درپوش سوراخ شده 6 میلیمتری را انتخاب و تور شبکه ای را از طرف باز آن وارد و با کمک دست تا حد امکان به طرف دهانه بطری فشار دهید. این بطری شماره پنج در تصویر است. ماسه سفید را در این بطری وارونه ریخته در محلی بگذارید که مستقر باشد و تکان نخورد.

9- یکی از بطریها با سوراخهای نیم میلیمتری را با کمی فشار و بطورت وارونه درون بطری حاوی شن وارد و با یکی دو دور چسب نواری پهن به بدنه بطری شن کاملا محکم کنید. خاکه زغال را درون این بطری ریخته و قدری فشار دهید نا نشست کند.

10- یکی دیگر از بطریها با سوراخهای نیم میلیمتری را با فشار و بطور وارونه وارد بطری خاکه زغال کرده چسب نواری و محکم کنید. درون این بطری زغال با اندازه متوسط (12-8 میلیمتری) را بریزید.

11- آخرین بطری با سوراخ نیم میلیمتری را بطور وارونه و با فشار وارد بطری زغال نیمه درشت کرده و با نوار پسب محکم کنید. در این بطری زغالهای درشت را بریزید.

12- بطری با سوراخ 6 میلیمتری باقیمانده را بطور سر بالا و با کمی فشار وارد بطری حاوی زغال درشت کنید و با نوار چسب کاملا محکم نمایید.

13- ریسمان پلاستیکی را دور لبه درپوش بطری بالایی دو یا سه دور بپیچید و محکم گره بزنید و سر دیگر آنرا از زیر یکی از لبه ها عبور داده و آنرا طوری گره بزنید که ریسمان بالایی شبیه قلابی شود که قابل آویزان کردن دستگاه فیلتر زغالی شما یاشد.

از سوراخ بالایی بوسیله لوله پلاستیک 6 میلیمتری مشروب وارد فیلتر شده و ابتدا سریع ولی پس از مدتی به آرامی از لوله زیرین که میتواند به درون شیشه بزرگی هدایت شود ، خارج خواهد شد. هر بار که محفظه بالایی را از مشروب مورد نظر پر کردید جریان عبور را قطع کنید تا آن مقدار که در بطری بالایی موجود است به آرامی خارج شود. اگر همه کارها را درست انجام داده باشید و حوصله کافی هم بخرج دهید ، مشروب فیلتر زغالی شده حاصل تفاوت بسیار با مشروب فیلتر نشده خواهد داشت که با دهان مزه کردن این اختلاف را متوجه خواهید شد. این فیلتر را تا زمانی مورد استفاده قرار دهید که رنگ ماسه سفید تغییر یابد و پس از آن آنرا باز کرده تمیز کنید و دوباره آنرا از شن و زغال تمیز و خشک شده پر کنید. از این فیلتر برای تصفیه آب آشامیدنی نیز استفاده میشود.

برچسب‌ها:

1 Responses to “فیلتر ارزان”

  1. # Blogger Unknown

    سلام. عکسش رویت نمیشه.  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© آگاهی سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است