آگاهی سرا


سکته شراب

یکی از مشکلاتی که بعضی از شرابسازان با آن روبرو هستند حالتی است که مایع شراب نه تخمیر میشود و نه آثاری از حیات در آن دیده میشود. این حالت را سکته شراب میگویند.

علایم:

شراب شروع به فعالیت (تخمیر شدن) نمیکند.

شراب پس از یکی دو روز از تخمیر باز میایستد.

تخمیر شراب گاهی قطع و مجددا شروع میشود ولی پس از چند روز کاملا قطع میشود.

کمی کف اطراف طوقه داخلی مایع در بشکه تخمیر دیده میشود ولی قفل هوا کار نمیکند.

دلایل و پیشگیری اولیه:

سکته شراب علل زیادی دارد که احتمالا بخاطر عدم دقت و توجه شراب انداز و یا افراط و تفریط در مصرف مقدار مواد اولیه بوجود میآید. گاهی بدلیل نبودن ابزار کافی و یا کاربرد و حتی نتیجه گیری اشتباه از ابزار نیز ممکن است. ممکن است محاسبات در مورد میزان مواد اولیه بخصوص شیرینی مایع اولیه غلط از آب در آمده و میزان آن بالا و پائین شده و در نتیجه تعادل تخمیری در شراب وجود نداشته و شراب سکته کند.

حرارت محیط تخمیر از عوامل بسیار مهمی است که اغلب فراموش و یا کمتر مورد توجه شراب انداز قرار میگیرد. این اشکالات را قبل از انداختن شراب با بکار بردن ابزار لازم میتوان رفع و از سکته کردن شراب جلوگیری نمود.

حرارت زیاد یا معمولا کم است .............. حرارت را تنظیم کنید.

مخمر توان خود را مصرف نموده ............. کمی مخمر را فعال و اضافه کنید.

تمام قند مصرف شده ........................... کمی شیرینی اضافه کنید.

میزان قند زیاد است ............................. قدری آب یا آب همان میوه را اضافه کنید.

کمبود اسید یا ماده مغذی مخمر ............ کمی اضافه کنید.

کمبود اکسیژن .................................... ماده تخمیری را مدتی همبزنید یا به ظرف دیگری منتقل کنید.

اکسید کربن زیاد است ......................... ماده تخمیری را هم بزنید تا گاز تخلیه شود.

تشخیص آنکه مایع شراب چه مشکلی دارد زیاد سخت نیست و گاهی با اسید سنج و آبسنج و حرارت سنج براحتی میتوان اشکال را دریافت و رفع عیب نمود.

اصلاح:

برای راه اندازی مجدد شرابی که مخمر قادر به فعالیت در آن نیست ، ابتدا باید محرک مخمر تهیه نمود. این محرک را میتوان قبلا تهیه و همیشه در دسترس داشت تا در موقع نیاز از آن استفاده شود.

ماده مغذی مخمر:

15 گرم اسید سیتریک (جوهر آبلیمو)

7 گرم سولفات آمونیوم

3.5 گرم فسفات پتاسیم

1 گرم سولفات منیزیوم

مواد فوق را با هم کوبیده یا سائیده و در کیسه پلاستیک یا شیشه کوچکی نگهداری کنید. مواد فوق برای تحریک و تغذیه نمودن 5 تا 10 گرم مخمر و برای 20 لیتر شراب کافیست و میتوان آنها را از بعضی از داروخانه ها یا عطاریها تهیه نمود. برای تهیه بعضی از اقلام فوق مراجعه به فروشگاههای باغبانی نیز بی ثمر نیست.

.........................

راه اول:

برای راه اندازی مجدد شراب سکته کرده بدلیل کمبود ماده مخمر ، مواد زیر را تهیه و اضافه کنید.

آب پرتقال تازه سه عدد

یک قاشق غذاخوری شکر

مخمر 3 گرم

یک قاشق چایخوری ماده مغذی مخمر

کمی آب تا حجم کل به یک لیوان برسد

همه را در شیشه ای دهان گشاد ریخته ، درب شیشه را محکم بسته و با شدت همبزنید تا کاملا مخلوط و حل شود.

درب شیشه را حدود 30 تا 45 دقیقه باز بگذارید تا مایع تحریکی فعال شده و روی آن کف کند که نشانه فعال شدن است. این مایع محرک را با معادل حجم آن (حدود یک لیوان) از شراب سکته کرده مخلوط و در ظرف دربسته بزرگی (2 یا 3 لیتری) ریخته در محل گرمتری قرار دهید. معمولا بعد از یکی دو ساعت کاملا فعال میشود. دوباره معادل حجم آن از مایع شراب (حدود نیم لیتر) اضافه کنید و پس از فعال شدن ماده محرکه که حدود یک لیتر میشود معادل آن از شراب اضافه کنید و پس از فعال شدن آنرا به بشکه اصلی منتقل کرده و همبزنید. تخمیر بعد از یکی دو روز کاملا فعال میشود.

راه دوم:

اگر امکان تهیه مواد شیمیائی فوق نیست حداقل از اسید سیتریک خشک (جوهر لیمو) به مقدار 15 گرم برای بیست لیتر شراب و یا آب یک لیمو ترش تازه استفاده کنید. در بعضی از انواع انگور نیازی به اضافه کردن اسید نیست زیرا بعضی از انگور ها و خرما میوه هایی هستند که مقداری اسید با خود دارند. در صورتی که در دستورالعمل استفاده از لیمو ترش آمده است این روش مناسب نیست. در ضمن وجود اسید طعم شراب را بهبودی داده و آنرا دبش تر میکند. یکی از ساده ترین روشهای تشخیص میزان اسید در شراب پی اچ گیری است (PH) که حتی با فرو کردن میله کاغذی آن در مایع با تفاله نیز میتوان نتیجه گرفت (امروزه ورقه های آن نیز در بعضی ار داروخانه ها و فروشگاههای باغبانی یا پزشکی نیز موجود است) میزان پتانسیل هیدروژن باید بین 3 تا 4 باشد.

راه سوم:

گاهی بدلیل شیرینی زیاده از حد ، مایع شراب قابلیت تخمیر شدن را از دست میدهد و شراب در زیر بار این شیرینی خفه میشود. معمولا هیچیک یک از میوه های آبدار دارای شیرینی زیاده از حد نیستند (بجز بعضی از انواع خربزه ، طالبی ، انگور وحشی و عسکری). خرما را نیز نمیتوان میوه آبدار دانست.

در بعضی موارد بدلیل زیاد یا حجیم بودن تفاله میوه (بخصوص در میوه ها خشک ، نیمه خشک و یا کم رطوبت) که خود علامت کمبود مایع در ماده تخمیری میباشد نیز چنین وضعیتی مشاهده میشود.

در این موارد آب خالص و یا آب همان میوه (پس از بررسی و محاسبه با آبسنج) را میتوان به مایع شراب اضافه نمود.

راه چهارم:

در بسیاری از موارد اشکال در مایع تخمیری نیست بلکه بشکه تخمیر دارای حرارت متعادل و یکنواخت نیست و یا درجه حرارت کافی نیست. فراموش نکنید بهترین درجه حرارت برای تهیه اغلب انواع شراب 24 تا 27 درجه سانتیگراد است. در چنین موردی بشکه را با پتو یا پارچه پشمی پوشانده و بیمار را به محل گرمی (مثلا حمام یا آشپزخانه یا نزدیک بخاری و شوفاژ) منتقل کنید و معمولا پس از 24 ساعت علایم حیات مشاهده خواهد شد.

راه پنجم:

گاهی اکسیژن موجود در مایع شراب کافی نیست و معمولا چنین حالتی زمانی چدید میآید که شراب با تفاله بوده و به اندازه نیاز هم نخورده است. میدانیم شراب با تفاله روزی دو بار یا حداقل یکبار نیاز به هم خوردن و زیر و رو شدن کامل دارد. با کمک همزن پلاستیکی یا چوبی تمیز شراب را طوری همبزنید که مقداری اکسیژن نیز از هوا بگیرد. در مورد شرابی که از آبمیوه تهیه شده و تفاله در آن نیست منتقل کردن مایع بوسیله قیف به ظرف دیگر توصیه میشود که با این عمل خود بخود مایع مقداری با اکسیژن هوا مخلوط میشود. یکی از مواهب جنبی همزدن روزانه شراب ، آزاد شدن اکسید کربن و گاز سولفور از محیط شراب است.

اگر با تمام کوشش و سعی در احیای مجدد و بازگشت به حالت معمولی تخمیر میسر نشد ، راهی بجز دور ریختن مایه شراب نیست زیرا این مایع قابلیت یا خاصیت تخمیر شدن را ندارد. این اشکال زمانی پیش میآید که ظروف و ابزار مصرف شده تمیز و ضدعفونی نبوده و یا آلوده به چربی میباشند. گاهی نیز بخاطر آلودگی ماده اولیه شراب است. مثلا انگور یا سیب یا هر میوه دیگر گل زده ، له شده ، معیوب و یا پشه سرکه در آن میوه یا آبمیوه نفوذ کرده باشد. در موارد ذکر شده فوق که احیای شراب غیر ممکن و راهی بجز دور ریختن شراب نیست ، شستشوی کامل و ضدعفونی کردن ابزار و نگهداری یکی دو روزه آن ابزار در مقابل نور مستقیم آفتاب توصیه میشود.

برچسب‌ها: , ,

187 Responses to “سکته شراب”

  1. # Anonymous ناشناس

    آقا امیدوارم خدا شما را برای امت همیشه در صحنه شراب سازی حفظ کند باور کنید من در زمینه شراب زیاد مطالعه کرده‌ام ولی در برابر اطلاعات شما لنگ می‌اندازم.
    قربان دستان شما.
    من زیاد شنیده بودم که بعضی شرابشان سکته می‌کند ولی هنوز جایی راهکاری برای جلوگیری از آن نخوانده بودم.
    مطلب کپی شد تا اگر روزی شراب مان سکته کرد آنرا با این روش به زندگی بازگردانیم.  

  2. # Blogger انتهورا

    با سلام خدمت سرور ارجمند و همشهری عزیز و گرامی حسن آقای عزیز
    بارها گفته ام و بار دیگر هم تکرار میکنم ، شما سرور و پیش کسوت من و همه در تهیه و انتشار مقاله در مورد مشروبات و بخصوص شراب هستید. اذعان دارم این شما و آهو بودید که مرا تشویق به نوشتن و انتشار مقالات در مورد تهیه مشروبات الکلی نمودید.
    این شما بودید که مرا وادار به نوشتن کردید و با آنکه سالها در این مورد فعالیت حرفه ای داشته ام حتی به عقلم هم نمیرسید که میشود آنها را در جایی برای اطلاع عموم منتشر نمود.
    سایه شما دوست عزیز را از سر دوستان کم نشود که با آنکه اهل سیاست نیستم ولی حقیر هم نظیر بسیاری از خیل مشتاقان مشتری پر و پا قرص چنچنه شما هستیم.
    ایام به کام
    ساقی  

  3. # Anonymous ناشناس

    با سلام محضر شما

    اطلاعات فوق العادهای را از مطالب شما گرفته ام... یک سوال داشتم. ممنون میشم اگر کمکی به بنده نمائید...
    بنده اقدام به ساخت شراب قرمز خانگی از ساده ترین روش معمول یعنی استفاده از انگور شاهانی مرغوب کرده ام و هر شب یا یک شب در میان آنرا به هم میزنم و نخمیر خوبی صورت گرفته و نزدیک به 3 هفته از فرایند گذشته است... ما یک هفته مسافرت در پیش داریم....اگر یک هفته محلول دست نخورد چه اتفاقی می افتد....
    با سپاس از راهنمائی شما
    حمید... لطفا ایمیل بزنید....
    Hamid2005us@gmail.com  

  4. # Anonymous حسین

    آقا واقعا دستت درد نکنه. بینهایت ثواب می کنی که با حوصله و اشتیاق ، تجربیاتت رو به همه منتقل می کنی. پیک اول هر شراب ، به سلامتی همه دوستان اهل دل.  

  5. # Anonymous حسین

    اگر لطف کنی و به دلیل فراوانی و هزار دسته بودن نظرات و نسخه های مطرح شده در سایت ها، قدم به قدم مراحل تهیه شراب رو برام بفرستی، بینهایت ازت ممنون می شم.
    با تشکر
    sowieso2020@gmail.com  

  6. # Anonymous حسین

    اگر لطف کنی و به دلیل فراوانی و هزار دسته بودن نظرات و نسخه های مطرح شده در سایت ها، قدم به قدم مراحل تهیه شراب رو برام بفرستی، بینهایت ازت ممنون می شم.
    با تشکر
    sowieso2020@gmail.com  

  7. # Anonymous ناشناس

    سلام یک سوال داشتم از شما. من هفته پیش انگور شاهانی مرغوب خریدم و به دقت اون رو دانه و پاک کردم و بعد از له کردن شد حدود 33 کیلو و طبق روش سایت خوب شما بدون استفاده از مخمر و به روش طبیعی در بشکه ریختم و روی دهنه بشکه یک پلاستیک کشیدم و درب بشکه رو محکم کردم و قفل هوا رو هم زدم.روز اول اون رو هم زدم و بعد دو روز بعد درب بشکه رو که برداشتم تفاله ها اودمه بودن رو سطح و یه بوی خوبی هم می داد. دوباره 2 روز بعد (روز 5) که درب بشکه هم بسته بود ولی بوی اون تمام اتاق رو پر کرده بود وقتی که درب رو باز کردم بازهم تفاله ها روی سطح باد کرده بودند ولی هیچ اثری از قل زدن دیده نمی شد. اما فرداش یعنی روز 6 بوش هم کم شد و روز هفتم هم خیلی بوش کم شد و هنوزم قل نزده من نمودونم خراب شده یا نه لطفا هرچه سریعتر راهنمایی کنید ممنون می شم. امیدوارم بتونید کمکم کنید arpayam@google.com  

  8. # Anonymous ناشناس

    سلام
    من براي 22 كيلو كشمش .. 4 ق.غ شكر رو با 10 گرم مخمر فرانسوي تو آب ولرم فعال كردم و درون بشكه تخمير ريختم .. كلا براي اين مقدار كشمش 68 ليتر آب ريختم ..
    (اين شراب رو ميخوام تعريق كنم)

    مشكل من اينه كه : احساس مي‌كنم مخمر اين شراب رو زياد از حد معمول در نظر گرفتم .. چون از روز اول شروع به قل زدن كرد و در اواسط روز دوم بوي ترش (اسيدي) استشمام ميشود.

    آيا شراب من خراب ميشه ؟؟  

  9. # Anonymous ناشناس

    سلام و تشکر از مطالب خوب شما. خواستم از اینکه مقاله شما جون شراب منو نجات داد و تونستم با کمک اون شراب را از مرگ حتمی نجات بدم ازتون تشکر کنم.
    محمد  

  10. # Blogger دوست

    سلام
    من 5لیتر آب خالص سیب رو شراب انداختم
    قفل هوا هم زدم
    اما هیچ اتفاقی در قفل هوا نیافتاده
    بعد 21روز شراب رو سیفون کردم
    آلان یه مایع شفاف و لجن تهش رو دارم که بوی شدید ترشی میده
    ایا شراب من سکته کرده و ایا بعد از 30روز میشه دوباره برش گردونو  

  11. # Anonymous ناشناس

    سلام
    فرایند شراب خانگی من بخوبی پیش رفته واینک شراب قرمز خوشرنگ وخوش طعمی را بطری کردم ولی فقط شیرینی شرابم زیاد است چون یک مقدار شکر قهوه ای در اول به دبه ریخته بودم چه جوری میشود شیرینش را اصلاح کنم . با تشکر  

  12. # Anonymous ناشناس

    سلام
    منم دقیقا مشکل شما رو دارم و نمیدونم چی کار کنم ؟  

  13. # Blogger Unknown

    دم شما گرم بنده با ٢٠ سال تجربه تو انواع عرق وشراب اين چيزا كه شما فرمودي رو نشنيده بودم واقعا براووووووو  

  14. # Blogger Unknown

    دوستان من در مرحله دوم که از درد جدا کردم و پمپ هوا گذاشتم بعد دو هفته 10 سی سی اب داخل بشکه رفت.داخل بشکه 50لیتری
    راه چاره چیه.ممنون میشم اگه بگین  

  15. # Blogger Unknown

    سلام
    6 بطری اب سیب گرفتم همه قواعدو رعایت کردم هیچ حبابی از قفل هوا خارج نمیشه الان یه هفته گذشته نشونه تخمیر خارج شدن حبابه فقط؟ ازکجا بدونم تخمیرش شروع شده خواهشا کمک کنید خیلی دوس دارم سیبو تجربه کنم دارم ازش ناامید میشم  

  16. # Blogger Unknown

    خدمت دوستان عرض کنم ارزانترین قفل هوایی که خودم درست کردم.با قطره چکان که توی استامینوفن بچه است .ایتامینوفن بگیرید قطره چکان استفاده کنید.به این ترتیب که اون قسمت لاستیکیشو یه برش کوچیک میزنید و سر دبه رو با سیم داغ دایره کوچک یوراخ میکنید و اون پمپشو میزارید تو سوراخ .و شلنگ کولر ابی میگیرید و به لوله شیشه ایی قطره چکا وصل میکنید و سر دیگشو میزارید تو دبه اب پنج سانتیمتر .موفق و حباب حال کنید  

  17. # Blogger محمت اوغلو

    ساقی جان درود بر شما....اجرکم عنداله وسیعکم مقبولا....  

  18. # Blogger محمت اوغلو

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  19. # Anonymous ناشناس

    با سلام وخسته نباشید خدمت شما دوست عزیز بابت آموزش خوبتون، من فکر میکنم شکر زیاد ریختم و شیرینی مایع شراب زیاد شده و الان که روز دهم هست شیرینی به حدی که دلو میزنه ولی بوی الکل میده لطفا ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم؟
    باتشکر از لطفطون  

  20. # Anonymous ناشناس

    با سلام خدمت شما دوست عزیز من حدود 4 ماه از شرابم گذشته اوایل خیلی بوی خوبی میداد ولی حالا که چشیدم شیرین شده باید چکار کنم
     

  21. # Anonymous ناشناس

    با سلام.بنده خرما خوابوندم که ازش عرق بکشم ولی چون برای ایجاد گرما از بخاری آکواریوم استفاده کردم و درب کاملا بسته نبوده نفس کشیده و ترش شده و عرقش هم ترشی میزنه و بد مزه است.البته الکل خوبی تولید کرده منتها ترش هم شده.راهکار چی پیشنهاد میدین؟؟  

  22. # Blogger Unknown

    سلام و درود.من سه دبه شراب انداختم یکی شصت لیتر دیگری صدو شصت لیتر و دیگری ۲۰لیتر.دبه ۲۰ با دبه ۱۶۰لیتری خیلی عادی و در سلامت هستن ولی دبه ۶۰لیتری موقع هم زدن خیلی کف میکند ولی اون یکی دبه ها خیلی معمولی کف میکنن ولی این دبه شرابم وقتی با چوب هم میزنم کلی کف روی شرتب رو میگره خاهش میکنم راهنمایی کنین خیلی ممنون  

  23. # Blogger Unknown

    وقتی شرابو تفالشو گرفتی خاستی بزاری لرد شرابت ته نشین بشه شیرینی از بین میره و تبدیل ب الکل میشه خیالت راحت  

  24. # Blogger Unknown

    شما مراحل تخمیرت کاملا سپری نشده یعنی نزاشتی درست تخمیر بشه.بزارید شرتب تو بطری بمونه ی مدت شاید بهنر بشه  

  25. # Blogger Unknown

    سلام اگه امکانش هست شماره تلفن بزارید تماس،بگیریم باهاتون
    شراب انداختم تخمیر نمیشه
    لطفا راهنمایی کنید  

  26. # Blogger Unknown

    منم همین مشکل دارم
     

  27. # Blogger Unknown

    با سلام
    بنده ٥٨ كيلو انگور شاهاني كردستان شراب انداختم بعد از انمام مرحله اوليه و ابگيري شراب از تفاله اون و داخل دو تا بشكه ٢٠ ليتري كتابي پلاستيكي قرار دادم و قفل هوا رم نصب كردم و درب بشكه رو با تفلون هوابند كردم اما متاسفانه حبابي خارج نشده بعد از ١٠ روز . دماي محل ٢٤ درجست و من از مخمر لالوين استفاده كردم ولي به هيچ وجه شكر نزدم و ابسنجي اب انگور اوليم ١.٠٧٨ بود ايا ممكنه كل قند تو اين زمان تبديل به الكل شده باشه؟ از روي جدول ميبايست ٩.٥ ٪؜ الكل بده ايا تو اين مدت ١٨ روز ممكنه فرايند تخمير تكميل شده باشه؟ طعمش خيلي خوبه و يكم به ترشي ميزنه يعني ترشي طبيعي شرابه. چه كنم بنظرتون؟ خواهشا جواب بدين  

  28. # Anonymous ناشناس

    سلام استاد وقت بخير
    سپاس بابت مقالات عالي شما
    من شب ٢١ شروع به صاف كردن شراب انگور كردم
    مقدار الكلش رو با الكل شنج چك كردم خيلي كم بود حدودا ٣ درصد
    ايا ميتونم كاري كنم كه الكلش بيشتر بشود؟؟؟
    سپاس از راهنماييتون  

  29. # Blogger Babak

    درود بر شما. جز سپاس فراوان چیزی برای تقدیم نیست. درود بر شما که راهنمایی های ارزشمندتان بسیار عالی و کارگشا هستند .امید آنکه شراب به جایگاه اصلی خود در نزد ایرانیان بازگردد  

  30. # Blogger شرای

    سلام خواهشششن یکی جواب بده من شراب انداختم مخمر اضافه کردم همچی خوب پیش میره الان روز چهارمشه فقط یکم بو ترش میده مشکل از کجایه کار یا اصلا مشکل داره؟؟؟  

  31. # Anonymous ناشناس

    بریز تو زودپز عرقشو بگیر  

  32. # Blogger Mohammad

    سلام دوست عزیز بابت مطالب مفیدتون تشکر میکنم
    من یه سوالی برام پیش اومده اوایل توی ۵ روز اول که بطری رو تکون میدادم خیلی کف میکرد. حتی وقتی که قبل اینکه تکون بدم به قفل هوا نگاه میکردم حباب میزد، ولی الان بعد ۱۴ روز وقتی تکون میدم خیلی کم کف میکنه و یه کم حباب از قفل هوا خارج میشه
    سوال من از شما بزرگوار و یا دوستانی که میخونن اینه
    شراب روال طبیعی داره یا داره خراب میشه؟
    ممنون از کمک همه شما و مدیر سایت  

  33. # Blogger Unknown

    با سلام خسته نباشید من طبق دستورات سایت می سرا واسه عرق کشمش اقدام کردم واسه ۱۵ روزه که ۵ گرم مخمر و ۲ قاشق عسل میخواست واسه دبه ۶۰ لیتری که ۴۰ لیتر آب و ۱۰ کیلو کشمش بود، حالا مشکل من اینه که روزای اول انباری رو بوی خوب تخمیر بر میداشت و آبش گرم بود و قشنگ صدای جوش اومدن و باد کردن کشمش ها عالی بود اما الان دو روزه بوی کمتری میده و آبش زیر تفاله ها کمی سرد میزنه مزش هم شیرین نیست کشمش ها رو هم به کردم روزی دو تا سه بارم هم میزنم میخواستم ببینم آیا گاز و بو روزای اول رو نداره طبیعیه یا نه مثلا شکر یا چیزی اضافه کنم ؟ اگه جواب بدین ممنون میشم کلی هزینه کردم  

  34. # Blogger Unknown

    لطفا به این سوال پاسخ دهید مشکل من هم هست ممنون...  

  35. # Blogger Unknown

    نظر سوال زیاد جواب دهنده مسته هنوز؟  

  36. # Anonymous ناشناس

    سلام . وقت بخیر . من ۲۳ روز انگور قرمز شراب ریختم. همه چیز خیلی اوکی بود. زیادم باز نکردم هوا بخوره. بوی الکل هم میده. ته نشین شده. خیلی شفافه الان و قشنگ میشه خودتو توش دید. ولی به ترشی میزنه. یعنی گند زدم!.......����  

  37. # Anonymous ناشناس

    سلام من حدودا نه روز قبل شراب انگور انداختم تا روز هفتم خوب تخمیر میشد و باز میکردم مواد روی اب انگور جمع میشد و اینکه همون روز اول یه مقدار شکر و مخمر کیک اضافه کردم الان دو روزه که در دبه رو باز میکنم بوی الکل میده ولی مواد روی آب جمع نمیشه و تقریبا عکستو توی مایع میبینی میخواستم ببینم مورد نداره؟؟؟چیکار کنم مخمر اضافه کنم با شکر یا نبات  

  38. # Anonymous وحید

    سلام من حدودا نه روز قبل شراب انگور انداختم تا روز هفتم خوب تخمیر میشد و باز میکردم مواد روی اب انگور جمع میشد و اینکه همون روز اول یه مقدار شکر و مخمر کیک اضافه کردم الان دو روزه که در دبه رو باز میکنم بوی الکل میده ولی مواد روی آب جمع نمیشه و تقریبا عکستو توی مایع میبینی میخواستم ببینم مورد نداره؟؟؟چیکار کنم مخمر اضافه کنم با شکر یا نبات  

  39. # Blogger Amir

    سلام ممنون از مطالب مفيدتون
    من متاسفانه انگور رو با مخوط كن خرد كردم و ريختم داخل دبه الان يك روز گذشته و متوجه شدم كه نبايد اين كارو ميكردم يكي از دوستان متاسفانه اين پيشنهاد رو داد الان بايد چيكار كنم ممنون ميشم جواب بديد  

  40. # Blogger Mohamad

    سلام بنده شراب هلو و الو گذاشتم و الان بعد 2 هفته صافی کشیدم رنگ و بوی خوبی داره ولی میخوری انگار ته مزه ترشی داره و انگار الکلش کمه
    بایستی چیکار کنم تا مزه ترشیشو از دست بده؟  

  41. # Blogger Mohamad

    سلام بنده شراب هلو و الو گذاشتم و الان بعد 2 هفته صافی کشیدم رنگ و بوی خوبی داره ولی میخوری انگار ته مزه ترشی داره و انگار الکلش کمه
    بایستی چیکار کنم تا مزه ترشیشو از دست بده؟  

  42. # Blogger Mohamad

    اللن به درد سرکه گرفتن میخوره یه سرکه خیلی خوبی میتونی به دست بیاری یخورده هم نمک بزن که تندتر بشه و هیچ راهی نیست که بخوای به شراب تبدیلش کنی چون روغن هسته انگر ازاد شده  

  43. # Blogger Mohamad

    هیچی نمیخواد صافی بکش بعد قفل هوا بزار تا دو الی سه ماه بمون و بعد مصرف کن  

  44. # Blogger Mohamad

    هیچی نمیخواد صافی بکش بعد قفل هوا بزار تا دو الی سه ماه بمون و بعد مصرف کن  

  45. # Blogger Unknown

    سلام شراب من بعد از 6 روز دیگه تو قفل هوا حباب نداد ولی تو خود زرفم حباب تولید میکنه اما خیلی کم
    میتونید کمکم کنید اگر راهی واس درست کردنش هست راهنمای کنید ممنون میشم در زمن تو این جای که ما هستیم فقط مخمر نان هست چیزه دیگه ای از مخمر ها نیست اگر با این هم میشه درستش کرد بهم بگید ممنون  

  46. # Blogger Unknown

    دروددوست عزیز من مدت ۶سال هست که شراب میندازم این سریع وقتی هم میزنم بیش از اندازه مایع شرابم کف میکنه علتش چی میتونه باشه  

  47. # Blogger Unknown

    سلام اگه حواکش نزاریم براش روز اول مشکلی داره  

  48. # Blogger Unknown

    سلام من حدود بیست لیرشراب انداختم بعد سه روز هنوز گازش بیرون نزده امروز یه کم همش زدم سطح شراب روش تفاله ها یه دست اومده بودن بوی نسبتا خوبی هم میداد توی بیست لیتر حدود بیست قاشق شکر ریختم ولی مخمر نریختم..مشکلش چی میتونه باشه میتونم الان بهش بیست نان یا بکینگ پودر بریزم؟؟  

  49. # Blogger Unknown

    سلام عزیز من ۱۰۰ کیلو شراب انداختم تا روز چهارم از قفل هوا حباب خارج میشد ولی الان سه روزه حبابی نمیزنه و دو بار هم درب بطری رو باز کردم و هم زدم همه چیش خوبه و باز کمی نبات داخلش انداختم باز حبابی از قفل هوا خارج نمیشه لطفا یکی راهنمایی کنه  

  50. # Blogger Unknown

    من الان پنج روز که شراب انداختم اما مزه ی اون ترش بهش نبات هم زدم و انگوری که خریدم خیلی شیرین بود این طبیعی یا شرابم ترش شده کلا  

  51. # Blogger Unknown

    منم همین مشکل دارم کمک کنید200کیلوانگوردرجه یک کیلویی7000تومن خریدم کممممممممک  

  52. # Blogger Unknown

    سلام خسته نباشی من شراب انداختم به خوبی تخمیر شده ولی از قفل هوا فعلا گازی خارج نشده امروز روز هشتم ولی در دبه رو باز میکنم هم میزنم خوب تخمیر شده و بوی شراب میده به نظرتون مشکل چیه  

  53. # Blogger مرتضي

    من3روز است که 60 ليتر شراب کذاشتم درروزدوم درهرضرف يک کيلو نبات ريختم ومراحل هم زدن را رعايت کردم هنوز به محله صاف کردن نرسيدم ولي مقداري ازآب ميوه را امتحان کردم شيرين بود آيا اشکال دارد يا خير درصورت اشکال نحوه جلوگيري ازشيرين شدن شرابم چگونه است  

  54. # Blogger Unknown

    درود
    من شراب انداختم
    دو تا دبه
    از یکی از دبه ها با گذشت چهار روز هیچ گازی بیرون نمیزنه
    دمای نگهداری هم تقریبا ۳۰-۳۵ هست
    چکار کنم
    مخمر بزنم
    یا به جای خنکتری منتقل کنم
    از دبه دیگه سه روز گاز با شدت بیرون میزد کم کم میزانش کم شد و الان دیگه بیرون نمیزنه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید  

  55. # Blogger Unknown

    دوست عزیز شراب شما سکته کرده است.توی همین مطلب استاد هس که چیکار باید بکنین تا اگه بشه به زندگی برگرده.  

  56. # Blogger Sadena

    سلام روز دوم دما یکنواخت ۳۰ درجس ولی مایع شرابم سرده چیکار کنم  

  57. # Blogger Sadena

    Modir....  

  58. # Blogger MASSIHA

    درود.
    من سه دبه شراب انداختم یکی شصت لیتر و دوتا ۲۰ لیتر
    یکی از دبه های ۲۰ لیتر خیلی عادی و در سلامت هستش، ولی دبه ۶۰ لیتری و دبه ۲۰ لیتری دوم موقع هم زدن خیلی کف میکنن ولی اون یکی دبه ۲۰ لیتر خیلی معمولی و کف خیلی کمی داره.
    بوی این دوتا دبه که کف زیادی موقع هم زدن دارن هم کمی تیزتر از اون دبه است
    خواهشا راهنمایی کنین که الان چه مشکلی برای دوتا دبه بوجود اومده
    ممنون از مدیریت محترم 🌹  

  59. # Blogger Unknown

    سلام.ممنون از متن های مفیدتون.من یه مشکل بزرگی برام پیش اومده.من 250 کیلو ملات خریدم یعنی همیشه میدون می خرم میدم همونجا چرخش می کنن.این دفه طرف ناشی بود منم نبودم ببینم جلشو بگیرم طرف با برگ چرخ کرده.الان همه ملاتم بوی گندیدگی گرفته.اگه راه حلی داره بگید ممنون میشم  

  60. # Blogger Usef

    سلام وقت بخیر من انگور کردستان گرفتم همرو دون کردم وبه مدت ۱ هفته چنگ زدم مقدار انگور من ۱۰۰ کیلو بود تو دو تا دبه ۶۰ لیتری ریختم وبعد ۱هفته بهم زدن تو هر دبه ۳ کیلو نبات اضافه کردم و در دب بستم والان بعد از ۲۰روز در باز کردم تفاله بالا مونده یکم از اب انگور چشیدم شیرین بود خواستم بدونم الان وضع شراب من چطوره ممنون میشم از راهنمایی تون  

  61. # Blogger mohamad

    سلام ساقی جان شراب انداختم شکر بهش زدم خیلی شیرین شده ولی همچیش خوبه فقط خیلی شیرین شده چیکار کنم لطفا کمکم کنید ممنون.ساقی جان  

  62. # Anonymous ناشناس

    سلام بعدازپنج روز تخمیر متوقف شده وکمی تلخ مخمرهم استفاده کردم دوروزگذشته بازهم قفل هوا کار نمیکند چه کنم ممنون  

  63. # Blogger Unknown

    سلام بزرگوار من سال پیش شراب انداختم و شکر هم اضافه کردم بهش وخیلی هم عالی شد ولی امسال شراب انداختم سه چهار روز میگذره که میبینم یه بوی خاصی میده، اشکال از کجاست؟ و فک میکنم که خیلی زود شیرینی شرابم تموم شد آیا شکر بهش اضافه کنم؟ لطف کنید پاسخگو با‌شید
     

  64. # Blogger Unknown

    سلام دوستان من شراب انار انداختم هفته اول قفل هوا خوب کار میکرد اما از هفته دوم بعد از تفاله گیری دیگه قفل هوام کار نمیکنه لطفا راهنمایی کنید ممنون  

  65. # Blogger Unknown

    سلام دوستان من شراب انار انداختم هفته اول قفل هوا خوب کار میکرد اما از هفته دوم بعد از تفاله گیری دیگه قفل هوام کار نمیکنه لطفا راهنمایی کنید ممنون  

  66. # Blogger Unknown

    سلام وخسته نباشید من 40روز شراب انداختم ولی آب رو نمیاد صافی کنم تخمیرشم خیلی کم شده چیکار کنم؟  

  67. # Blogger Unknown

    از دمای بالاست  

  68. # Blogger Unknown

    انداختن شراب نه قفل هوا میخاد نه این داستانا فقط باید بریزی دروشو ببندی بعده 10 روز باز کنی قشنگ همش بزنی بعد نبات اضافه کنی شرابت درحده عرق گیرایی میگیره اینو 1000 بار انجام دادم  

  69. # Blogger david

    سلام من ۵ل لیتر شراب یک ساله دارم.طعمش یه کم ترش شده.میخواستم ببینم میشه بهش عسل اضافه کنم؟اگر میشه باید چقدر بریزم؟با تشکر  

  70. # Blogger Unknown

    سلام .پس از بطری کردن .شراب من در دمای هفت تا پانزده درجه بالای صفر بیست روز قرار داشته.الان طمعش تند شده .میشه اصلاخش کرد.بنظرم الکلش از زمان بطری کردن کمتر شده.  

  71. # Blogger Unknown

    سلام من مقداري شراب ريختم كه بعد يك هفته يك روز درميان اونو هم زدم متعصفانه جون تجريه نداشتم بعد سي روز صاف كردم بعضي از دوستام ميكن رنك ضاهرش خوبه ولي يكم نارسه ميخواستم بدونم ميشه كاريش كرد ممنون  

  72. # Blogger خپل

    اره داداش گند زدیه  

  73. # Blogger خپل

    بریض تو پیاله ونوش جون کن که وقتشه  

  74. # Blogger Unknown

    درود، جناب در مورد ترش شدن شراب و راهکارهای ازبین بردن ترشی شراب یه توضیحی بدید ممنونم
     

  75. # Anonymous ناشناس

    سلام، من ابتدا مقدار زیادی شکر زدم و شراب خیلی شیرین شده، آیا کاری میشه کرد شیرینیش کمتر بشه؟  

  76. # Blogger Unknown

    سلام من شراب انار انداختم بعد صاف دیدم ی کم نبات اضاف کردم بعد چند روز دیدم گاز تولید کرده علت اون چیه ایا شراب خراب شده
    چکار کنم که درست بشه  

  77. # Anonymous ناشناس

    سلام
    بنده دو تادبه ۲۰ لیتری شراب ریختم هم نبات زدن هم موز ۱۰ روز اول هم برای خارج شدن گاز حسابی هم زدم ولی بعد از ۵۰ روز که در دبه رو باز کردم هنوز تفاله انگور بالای دبس و یه مقدار حباب زیر تفاله جمع شده بود بنظرتون شراب من خراب شده لطفا راهنماییم کنید  

  78. # Blogger Unknown

    سلام من داخل 60کیلوشراب 7کیلو نبات اضافه کردم ولی زیاد شیرین شد ایا به مرور زمان بهتر میشه یا خراب و سرکه میشه ممنون میشم راهنمای کنید  

  79. # Blogger Unknown

    دوستان عزیز سلام.
    شراب انگور قرمز درست کردم اما متاسفانه حس میکنم عسل و نبات زیادی استفاده کردم و محصول هم ب سمت ترشی نرفته اصلا اما شیرینیش زیاده چطوری میتونم قند بالا رو بشکونم و شیرینی رو از بین ببرم  

  80. # Anonymous ناشناس

    سلام
    من ۷۰ کیلو انگور شاهانی را برای تهیه شراب در بشکه ریختم
    بعد از یک ماه هنوز ته نشین نشد، مجدد درب را بستم و الان بیش از ۲ ماه هنوز ته نشین نشده، کمی از آن را سیفون کردم مزه لجن و بوی گندیدگی میدهد. لطفا راهنمایی کنید.  

  81. # Anonymous ناشناس

    اون دیگه بدرد نمیخوره  

  82. # Blogger Unknown

    سلام دوست عزیز. من شرابی ک امسال انداختم یه لایه خیلی نازک سفید توی بشکه پدیدار شد. بعد از صاف کردن وشیشه کردن باز همون لایه سفید داخل شیشه ها زد. الانم بعداز40 روز اومدم تست کنم دیدم زیادی ترش شده. بنظرت خراب شده? میشه توضیح بدی  

  83. # Blogger Unknown

    سلام دوست عزیز. من شرابی ک امسال انداختم یه لایه خیلی نازک سفید توی بشکه پدیدار شد. بعد از صاف کردن وشیشه کردن باز همون لایه سفید داخل شیشه ها زد. الانم بعداز40 روز اومدم تست کنم دیدم زیادی ترش شده. بنظرت خراب شده? میشه توضیح بدی  

  84. # Anonymous ناشناس

    رفقا من شرابم خیلی شیرین شده یعنی بیش از حد نبات ریختم باید چیکار کنم؟؟؟؟ اولین تجربمه لطفا کمک کنین  

  85. # Anonymous ناشناس

    من مشکل تو رو دارم خیلی شیرینه باید چیکار کرد؟؟؟؟؟؟  

  86. # Anonymous ناشناس

    سلام و درود در مورد شرابا انار که باید جای خنکی باشه الان روز اول تخمیره دمای روی ۵ درجس‌ .دمای دقیقی هست تو تمام سایتا فقط نوشتن دمای خنک  

  87. # Blogger Unknown

    سلام به شراب نبات زدم شیرین شده چیگار کنم  

  88. # Blogger Unknown

    سلام ساقی جان خدا شاد و سلامت باشی همیشه من شرابمو تو دوتا دبه انداخته بودم دوبه اول فکر میکنم چون بهتر درش کیپ میشد بهتر تخمیر شده بود دبه دومم خوب بود بعد از ۲۰ روز نبات زدم بشون که خوب بازم خوب بودنو تخمیر ادامه داشت تا اینکه تصمیم گرفتم دبه دومم بریزم تو همون دبه اول که درش بهتر بسته میشد که جامم یکم باش بشه ولی از اونموقع به بعد دیگه تخمیر متوقف شده و تفاله ها رو مونده شرابم طعم خوبی داره وقتیم میخوری میگرتت قشنگ ولی یکم شیرینه و الکلش کمه شرابو ۲۳ برج ۸ انداختم الان میگید چکارش کنم.ممون که هستی  

  89. # Blogger Unknown

    سلام
    شراب سیب بعد چند روز تخمیرش شروع میشه  

  90. # Anonymous ناشناس

    سلام من کشمش چرخ کرده خوابوندم اما اب کمی ربختم الان ده روز گذشته و کشمش ها بالا اومده هم چنگ زدم و زیر رو رو کردم اما آبی داخل ضرف نمونده همه رو جذب کرده راه حلی داربن اب اضافه کنم از مخمر هم استفاده کردم شکر هم ریختم  

  91. # Blogger Unknown

    سلام.من یه دبه شراب انداختم و صاف کردم هیچ مشکلی ندارهمقدار کمی داخل بطری های کوچک بوده که سرکه شده. حال میخوام از تفاله شراب های سالمم کنیاک بگیرم میخوام بدونم اون سرکه هارو قاطی تفاله ها بکنم بعد عرقشو بگیرم یا این کار نکنم؟  

  92. # Anonymous ناشناس

    دوستان من نبات زیاد ریختم داخل دبه شرابم واسه رفع شیرینی زیاد شراب چیکار باید کرد؟؟؟؟
    چیزی خست که بتونه کمش کنه؟؟؟  

  93. # Blogger Unknown

    سلام خدمت همه دوستان عزیز من سه روزه ۲۰۰ لیتر شراب خرما انداختم مخمر نزدم فقط شکر اضافه کردم ولی از قفل هوا گازی خارج نمیشه آیا مخمر اضافه کنم یا کار دیگه ای باید انجام بدم.  

  94. # Blogger Unknown

    سلام منم مشکل شمارو دارم چیشد اخرش؟  

  95. # Blogger Unknown

    سلام خدمت همه دوستان عزیز
    من شراب انگور یکی از بطری های 1/5 لیتری را تکان دادم دو روز بعد رفتم دیدم که روش حباب زده یا به اصلاح کپک زده این کپک زدگی در اثر تکان دادن یکی از بطری هاست ممنون میشم راهنماییم کنید که چکار کنم درست بشه و کپک و حباب ها بر طرف بشه  

  96. # Blogger Unknown

    سلام خدمت همه دوستان عزیز
    من شراب انگور یکی از بطری های 1/5 لیتری را تکان دادم دو روز بعد رفتم دیدم که روش حباب زده یا به اصلاح کپک زده این کپک زدگی در اثر تکان دادن یکی از بطری هاست ممنون میشم راهنماییم کنید که چکار کنم درست بشه و کپک و حباب ها بر طرف بشه  

  97. # Blogger Unknown

    سلام دوست عزیز من ۱۰ روز پیش یک و نیم لیتر آب جوشیده و ۳۷۵ گرم شکر و یک و نیم قاشق غذا خوری خمیر مایه نان زدم و روش درب بطری را بادکنک گذاشتم و چند تا سوراخ زدم .ده روز بعد برای تقطیر سه متر لوله آلومینیومی رو خوب گرد کردم و سر یکطرف رو روی قابلمه آلومینیومی چسب مزدا که مخصوص آببندی دمای بالاس رو درست کردم . زمانیکه شروع کرد به تقطیر شدن اولش امتحان کردم یک مقداری از خروجی لوله گرفتم آتش زدم شعله گرفت و گذاشتم تا آخر که یک مقدار ته قابلمه ته نشین شده بود .فرداش که در بطری رو باز کردم نه الکل داشت که هیچ و خیلی بوی بدی هم میداد . دلیل چیست لطفا راهنمایی کنید . ممنون  

  98. # Blogger Khaled

    با سلام..آقا شراب توت سیاه من ترش از آب در اومد ...بندازم دور؟؟؟  

  99. # Blogger ساقی سیمین ساق

    بریز تو زود پز عرقشو بگیر
    یکم اینجور بگیر اگه عرقشم ترش بود
    به شرابت جوش شیرین بزن بعد بریز تو دیگ عرقشو بگیر  

  100. # Blogger ساقی سیمین ساق

    دلیلش اینه یک و نیم لیتر آب جو ۵ ۶ درصد ریختی تو دیگ بعد یه لیتر عرق ۴۰ میخوای  

  101. # Blogger ساقی سیمین ساق

    خرما خیلی زود جواب میده یک هفته ای ممکنه در دبه خوب کیپ نبوده یکم مزه کن اگه طعم شیرینی داد مخمر اضافه کن وگرنه بریز تو دیگ  

  102. # Blogger ساقی سیمین ساق

    اینکارو نکن ممکنه طعم کنیاکت به ترشی بزنه که کیفیت کنیاک رو میاره پایین  

  103. # Blogger Unknown

    منکه نمیدونم ولی اون پلاستیکی ک گذاشتی رو در دبه برش دار شرابت ترش میشه دبه قفل دار بگیر  

  104. # Blogger Unknown

    سلام من شرابم بعد روز پنجم تو قفل هوا قل نمیزنه یکم شکر زدم باز نشد چیکار کنم
     

  105. # Blogger Unknown

    سلام من ۸ روزه ۱۰ کیلو شراب انداختم برای اولین بار توی دو تا دبه همون اول له کردم و نبات اضافه کردم و درشو بستم ویه هفته گذشت و توی این دو سه روزه همش میزدم سه روزه یکی از دبه ها گاز میده ولی اون یکی نمیده الانم اومدم هم بزنم بوی تیز خورد به بینیم یکم ازش مزمزه کردم شیرین بود و کمی مزه الکل میداد
    قفل هوا هم نزدم بش الان بزنم تاثیری داره یا نه اگه جواب بدید ممنونتون میشم  

  106. # Blogger Unknown

    اگه انگور کردستان تهیه کنید نیاز به قفل هوا و مخمر و شکر و نبات این چیزا نیست فقط هرروز هم بزنید و جاش گرم باشه هروقت درو برداشتی عکستو دیدی داخل بشکه یعنی تفاله ها ته نشین شده بود صافش کن بریز توی یه بشکه بزار یکهفته بمونه دست بهش نزن بعدش با شلنگ بکش توی بطری درشو سفت کن بزار جای تاریک بمونه چند روز بعدش نوش جان  

  107. # Anonymous ناشناس

    سلام دوستان من انگور دیم انداختم الان بعد ۲ روز بوی ترشی میده و تهنشین شده لطفاً کمکم کنید  

  108. # Blogger Unknown

    سلام ایا با کیپ بودن درب دبه بازم بو میپیجه داخل اتاق؟  

  109. # Blogger Unknown

    سلام،دوستان من قفل هوا رو که نصب کردم اب قفل حدودا۳۰ سی سی وارد ظرف شده ۴۰ لیتر هستش،ممکنه راهنمایی بفرمایید؟؟
    با سپاس  

  110. # Blogger Abolfazl

    سلام خسته نباشيد من ب شرابم نبات اضافه كردم ولي مقدار نبات زياد شده شيرين شده و اينكه الكل سنج الكل نشون نميده ميشه راهنماييم كنيد  

  111. # Anonymous ناشناس

    سلام
    یک مقدار شراب شش ساله به دستم رسید چون دربش محکم نبود مقداری الکل آن کم شده بود. دوستی پیشنهاد داد مقداری شکر یا نبات اضافه کن. به ازای هر بطری یک و نیم لیتری حدود ۱۰۰ گرم شکر اضافه کردم. به نظر شما کار درستی بود؟ بعد یک هفته تست کردم بسیار شیرین بود.  

  112. # Blogger Unknown

    اگه الکل نداره یعنی تخمیری صورت نگرفته پس باید مخمر فعال کنی اضافه کنی به مایع شرابت  

  113. # Anonymous ناشناس

    سلام عذر میخوام من شراب انداختم با 37 کیلو انگور و روز دوم 3 عدد قرص مخمر بهش اضافه کردم ایا براش مشکلی بوجود نمیاد؟  

  114. # Blogger مهرداد

    سلام خسته نباشید من دیروز ۶۵ کیلو انگور شامی قرمز اصیل کردستان گرفتم بعد با داداشم همه رو دون کردیم و ریختیم تو دبه بدون اینکه له کنم بعدش گفتیم در دبه رو باز میزارم تا فردا عسل رو بخرم و له کنم فردا صبحش دیدم تو دبه بو سرکه میده اینقدددر ترسیدم و قلبم تند تند میزد سرییع دبه رو بردم تو حموم و با پا افتادم به جونش و له کردم بعدش عسل هم ۲ کیلو اضافه کردم دیگه بو سرکه از دبه نیومد و در دبه رو محکم بستم تا شب گوشم رو بردم دمه دبه داره صدای قل خوردن میومد بعدش در دبه رو باز کردم دیدم همه تفاله ها اومده رو آبش رفته زیر آیا به نظرتون میتونه شرابم سرکه بشه؟  

  115. # Blogger Unknown

    منم همین مشکلو دارم  

  116. # Blogger فرهاد

    سلام من نزدیک به ۱۸ روزه سه تا دبه انگور شانی از بازار گرفتم و همونجا واسه م چرخ کردن. بدون مخمر شروع کردم دوتا دبه معمولین و وقتی درشون رو باز میکنم بوی شراب میده سومی هم بوی شراب میده ولی یکم بوی گندیدگی میده به نظرتون خراب شده؟ نمیشه یه کاریش کرد بوی خرابی نده؟ ممنون  

  117. # Blogger Unknown

    سلام ۴۵روزه شرابم عمل نیومده (ته نشین نشده)علت چیست؟  

  118. # Blogger Unknown

    منم همین مشکل رو دارم شما پارسال چیکار کردید؟  

  119. # Blogger Unknown

    مشکلی نداره یه ماه کامل نشده؟  

  120. # Blogger Unknown

    سلام عزیز دل ... پنجاه کیلو انگور قزوینی انداختم....الان بعد از بیست روز حس میکنم داره مزه ترش میگیره....ظاهرا الکل داره ولی داره حس میکنم داره روبه ترشی میره...چیکارش کنم؟میشه احیاش کرد؟؟  

  121. # Blogger Unknown

    سلام من ده روز از ریختم انجوذ له شدم داخل ظرف گذشته خیلی هم نکات شما رو یک یک انجام دادم ولی هنوز تخمیر شروع نشده یعنی حبابی داخل قفل هوا نمیببنم چند روز اول روزی یک مرتبه هم زدم و درش رو بستم یه نکته ای هم اینجا هستش ک توش موندم که هنوز کپک هم نزده ب نظرتون چکار کنم لطفا راهنماییم کنید
    سپاس گزارم  

  122. # Anonymous ناشناس

    سلام ۲۰ کیلو انگور سیاه و ۱۰ کیلو سفید در دو دبه یکی فقط انگور سیاه و دومی مخلوط سیاه و سفید و در هر دبه یک لیوان شکر و یک قاشق مربا خوری محمد اضافه کردم و چندین بار چنگ زدم و مخلوط کردم و بعد از ۴۰ روز صافشون کردم (با آبکش پلاستیکی) و الان اومدم باز صاف کنم و بریزم تویه بطری شیشه ای یک لیوان خوردم گیراییش بد نیست فقط مشکلش اینه که طعمش شیرین شده . اگه لطف کنید بگید چجوری طعمش رو کمی تلخ کنم با پاس  

  123. # Blogger Unknown

    کل قندش تخمیر شده سک شده اصطلاحا خراب نشده قندشو باید بیشتر میکردی  

  124. # Blogger Unknown

    سلام الان حدود 20 روز است ک از شرابی ک ساختم میگذره اطرافش پشه هست و خودش بوی بسیار تندی داره و مزش به شدت تلخه نمیدونم چی شده البته یکی دو روز هست ک پشه دیگه اطرافش نیست رفتن الان به نظر شما چه اتفاقی افتاده میشه راهنمایی کنید فقط بوش به شدن تنده به طوری ک اگه از نزدیک بو کنی حس میکنی بینیت اتیش میگره علتش چیه میشه کمک کنید ؟؟؟؟  

  125. # Anonymous ناشناس

    این مشکل رو هم من دارم،لطفا راهنمایی کنید؟؟؟؟  

  126. # Blogger Unknown

    سلام وقت بخیر من از وقتی در دبه رو بعد از ۱۴ زوز بستم هنوز قولی نزده درجه دماش ۲۱ درجه هست راهنمایی میکنید ببینم مشکلی پیش میاد یا خیر  

  127. # Anonymous ناشناس

    شراب ما احتمال میدیم ک سکته کرده باشه و قفل هوا از کار افتاد الان تقریبا سه هفته ای هست ک شراب انداختیم به نظر شما سکته کرده یا فرایند تخمیرش تموم شده  

  128. # Blogger Unknown

    با سلام خدمت دوست عزیز من یه سوال داشتم اینکه من دو دبه شراب انگور گذاشته بودم که یک دبه حدودا بیست روزه رسید و انگورها ته نشین شدن و شراب من امادا شد ولی دبه دومم بعد از ۴۰روزه که هنوز انگورا ته نشین نشدن و اب گدری داره ولی بوی الکل میده به نظرتون چی کار کنم از صافی رد کنم یا منتظر بمونم مرسی  

  129. # Blogger Unknown

    سلام شراب درست کردم صاف کرم ولی گاز دار شده چیکار کنم  

  130. # Blogger Unknown

    درود.شراب لبو ریختم.همون شب اول قفل هوا شروع کرد به قُل زدن که داداشم درب دبه رو باز کرده و الان قُل نمیخوره(حدود یک روز گذشته از این موضوع) چه کنم؟  

  131. # Blogger Unknown

    سلام من 30کیلو شراب انداختم صاف کردم یه اشتباهی کردم نبات زیاد ریختم شرینیش خیلی زیاد شده آیا بدون اضافه کردن الکل میشه شیرینیشو گرفت.مخمر هم نریختم درصد الکلش خوبه ولی میخوام بیشتر هم بشه .میسه بریزم تو دبه مخمر اضافه کنم هم درصدش بره بالا هم شیرینیش گرفته بشه؟
    ممنون میشم پاسخ بدین  

  132. # Blogger Unknown

    باسلام شراب انار من بعداز سه روز قل زدن سکته کرد مخمر جدید با روش شما موثر نبود محصول خراب شده رو چطوری سرکه کنم ؟  

  133. # Blogger Unknown

    سلام من شراب انداختم اب سنجی اولیه ۱۰۷۰ بود ابسنجی نهایی ۱۰۲۰ حالا حدود ۶ درصد الکل انداخته ولی شیرینی داره میتونم دوباره بهش مخمر بزنم و فعالش کنم یا دیگ نمیشع کاریش کرد؟؟؟  

  134. # Anonymous ناشناس

    سلام و درود بسیار بر شما دوست عزیز سپاس بخا،ر مهر محبتتون و مطالب ارزنده تون ،
    شراب درست کردم و همه مراحل رو تا جایی که میتونستم دقت کردم که درست انجام بدم ، شرابم درست شد و صافش کردم ، چندروز بعد از صاف کردن شروع کرده به کپک زدن ، البته حجم کپک خیلی کمه فعلا ، بالای شراب ، یعنی روی سطحش تیکه های کوچیک کپک میبینم ،‌چیکار باید بکنم؟  

  135. # Blogger Unknown

    سلام استاد شراب سیب انداختم بعد دو سه روز درش باز کردم بو تندی مثل سرکه به مشامم زد دلیلش چیه مرسی  

  136. # Blogger Unknown

    استاد شراب سیب انداختم بعد سه چهار روز درش باز کردم بو تند به مشامم خورد دلیلس چیه  

  137. # Blogger Unknown

    سلام یکی از دلایلش این میتونه باشه ک شما نکات بهداشتی رو رعایت نکردید  

  138. # Blogger Unknown

    بزارید 40 روز تا 2 ماه بخوابه عالی میشع  

  139. # Blogger Unknown

    سلام من شرابم بعد 15روز عمل تخمیر انجام نمیده و ته نشین شده توفاله هاش  

  140. # Blogger Mohi

    سلام
    من شراب انگور انداختم همه نکات رو هم رعایت کردم قفل هوا هم گذاشتم ولی بعد از 3 روز که در دبه رو باز کردم برای هم زدن یه لایه سفید رنگ روی محتویات رو پوشونده بنظرتون این لایه سفید رنگ طبیعی هستش  

  141. # Blogger Unknown

    سلام ماله من همینجور شده ورداشتمش و ریختمش دور...ماله شما خراب شد؟  

  142. # Blogger Unknown

    سلام آقا یه سوال
    من شراب سفید انداختم یک هفته اول که در دبه رو باز نکردم که تخمیر شروع بشه
    بعد یک هفته که باز کردم شروع کردم به مدت ۶ روز اونو هر روز همزدم
    الان حبابش کم شده و بوی الکل کاملا مشخصه ینی در دبه رو باز میکنی سرت گیج می‌ره
    حالا میخام بپرسم اگه الان من بخام کم کم هر روز تفاله ای که رووش جمع میشه رو بردارم و فقط مایع بمونه و وقتی صاف شد دیگه همش نزنم امکانش هست؟
    چون دو هفته باید جایی برم و نمیتونم که همش بزنم
    دمای محیط هم متوسط ۱۸ درجه هست  

  143. # Blogger امیر حسین مقدم

    سپاس
    ممنونم از مطلب مفید شما  

  144. # Blogger Unknown

    سلام استاد شراب من سه روزه انداختنش داغ شده مشکلش چیه  

  145. # Blogger Unknown

    من اصلا اطلاعی در مورد شراب انداختن ندارم واین باراولمه  

  146. # Blogger Unknown

    سلام من شراب انداختم و بار اول شروع به تخمیر کرد و کنجاله ها اومد بالا همه چی اوکی بود بعد بهم گفتن شکر اضافه کن تا الکل بیشتری تولید کنن وقتی تخمیرش تموم شد من برای یه دبه یک کیلو نیم شکر اضافه کردم الان زیاد اضافه کردم آیا؟؟  

  147. # Anonymous ناشناس

    سلام دوستان خسته نباشید آقا من واسه هر ۱۷ ۱۸ کیلو انگورم ۸۰۰گرم نبات گذاشتم‌متاسفانه الان شرابم ۱ماهه تو بشکست ولی خب شیرینه چه راهکاری واسع رفع شیرینیش هست ممنون میشم کمکم‌ کنید  

  148. # Anonymous ناشناس

    سلام استاد خسته نباشی من تا سیب هارو دادم به چرخ گوشت و خوب لهش کردم و تا ۱۰ روز مواد(سیب چرخ شده)بالا بود و بوی(الکل،تخمیر....)خوب میومد،ولی بعد از ۱۰ تا ۱۲ روز مواد رفت ته بشکه و آب اومد بالا الان اصلاً ۲ روزه بو نداره،و هر روزم یک بار به هم میزنم میشه راهنمایم کنید؟❤��⚘  

  149. # Blogger مهران

    استاد سلام. اقا بعد 12 روز شرابم سکته زد، الان هم الکل داره هم شیرینه. حدود ۶ ۷ روز اول گذاشتم تو موتورخونه که گرمه بعد داستان شد بردمش تو انباری،، اختلاف دمای این دوجا ممکنه شک بهش وارد کرده باشه؟  

  150. # Blogger Unknown

    سلام بنده شراب بعد یک ماه از صافی رد کردم و تموم مراحل خوب پیش رفت ولی الان درصد الکل شراب 5درصد هستش بنظرتون چیکار کنم  

  151. # Blogger Unknown

    دوستان راهنماییم کنید ممنون میشم  

  152. # Anonymous ناشناس

    سلام،علت بوی لجن تو شرابی که هنوز صاف نشده چیه؟ و میشه رفع کرد؟  

  153. # Blogger Unknown

    سلام استاد استاد شراب من تا ۱۵ روز قشنگ در حال تخمیر بود تا یک روز سرش رو خوب نبستم و بشکه هوا گرفت البته من فردای ان روز فهمیدم شرابم نه کپکی زد نه هیچی ولی دیگه تفاله ها بالا نیامدند و توی شرابم معلق ماندند .بوی الکل به خوبی به مشام میرسد ولی مزه ترش دارد  

  154. # Blogger Unknown

    شکر بهش بزن بریز تو دبه به ازای هر ده لیتر ۵ گرم مخمر و ۷۰۰ گرم شکر .مقداری از شراب رو بردار کمی توش شکر بریز به دمای ۳۵ تا ۴۰ برسون بعد مخمر بزن توش در فنجان رو بزار بعد از یک ربع که مایع کف کردو فعال شده به همراه ۷۰۰ گرم شکر برای مثلا یک دبه ده لیتری بریز تو شرابت و سرش رو بزار بعد دو روز اگه قفل هوا داشته باشی باید شروع به کار کنه اگه هم نداشتی سر دبه را بردار گوشتو ببر جلو باید صدای جوش و خروش کنه  

  155. # Anonymous ناشناس

    سلام سوالی داشتم
    از قفل هوا چند روز هوا خارجمیشد
    روز ششم هیچ هوایی دیگه خارج نشد وقتی درب بشکه باز کردم مایع بدون کف بود و هسته های انگور روی سطح مایعه چه مشکلی پیش آمده است ؟
     

  156. # Blogger Unknown

    سلام بزرگوار
    سوالی داشتم
    که تکراری نیست
    و جواب سوالم و تو هیچ جایی ندیدم
    بنده
    ۱۰۰کیلو انگور انداختم
    تخمیر انجام شد
    روز دوازدهم ته نشین شد
    روز پانزدهم نبات زدم
    روز هفدهم تمام تفاله ها بالا اومد
    و الان سی روز گذشته ته نشین نشده
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون از شما
     

  157. # Blogger Unknown

    سلام.من شراب انگور سنندجی رختم.بهداشتم رعایت کردم.هیچیم بهش اضافه نکردم.بعد یک ماه صافش کردم.مزش کردم.دیدم خیلی شیرینه.چیکارش کنم.کسی میدونه؟  

  158. # Blogger Pedram

    این همه پول انکور می دهید چرا یک هیدرومتر ‌نمی خرید . هیدرومتر ۹۵۰ تا ۱۱۰۰
    شراب تازه شیرین هست شراب بعد از دوماه جا‌می افتد ‌ اما اگر شک دارید و شراب بعد از ۲۰ روز شیرین هست و اگر هیدرومتر خرید کرده ایدو هیدرومتر‌روی عدد ۱۰۵۰ هست .به ازای هر ۲۰ کیلو گرم دو کیلو گرم انگور خریده و له کرده و به شراب اضافه کنید ‌ .
    لطفا دقت کنید اصلا اب شیر به شراب اضافه نکنید چون آب کلر دارد . بهترین چیز آب میوه هست که خودش حاوی مخنر است .  

  159. # Blogger Pedram

    شراب بعد از دو ماه می رسد و مره شراب بعد از دوماه مشخص می شود . اگر بعد از ۲۰ روز شراب شما شیرین بود و شک داشتید که شیرین می‌ماند ‌ به ازای هر ۲۰ کیلو دو کیلو انگور له کرده به آن اضافه کنید .
    در متن بالا نوشته اب اضافه کنید . بله میشه کلی فقط آب جوشیده به همراه‌ مقدار کمی مخمر باید اضافه کرد آب شهر باعث از بسن رفتن مخمر میشه .
    شراب تازه اصلا مزه خوبی نداره هر چی‌کهنه تر باشه مزه اش بهتر‌میشه . شراب شیرین را جایی زیر خاک کنید و بعد سه یا چهار سال بیرون بیاورید . غلیظ و عسلی میشه .  

  160. # Blogger Unknown

    باسلام خدمت استاد گلم،از صبح دارم تو اینترنت سرچ میکنم چیزی پیدا نکردم،فقط یه جوابی کوتاه به من بدهید چکار کنم ممنون،آقا من شراب دست ساز انگور قرمز درست کردم به روش بوعلی سینا،خلاصه بماند چجوری شد تا درست شد،حالا بعدازگذشت 2ماه،شرابم خوبه،رنگش روشن،تلخ،یا ترش یا شیرینم هم نیست،طعم کمی تلخی میده فقط تنها ایرادی که داره گیرایی نداره،الکلش کمه،گفتم بدونم آیا به مرور زمان درست میشه یا عرق کشمش گرفتم نزدیک یک لیتر بهش اضافه کنم،یا بهش مخمر اضافه کنم،اینم بگم بهش یک عدد سیب ویک عدد به هم زدم،الانم پشت بخاری هست،ممنون راهنماییم کنید.  

  161. # Blogger Unknown

    سلام استاد وقت بخیرمن شراب انداختمدتا قبل از صاف کردن شراب عالی بود ولی به یکباره طعم شراب به ترشی زد والکل شراب کاملا معکوس شد به نحوه ای که اصلا الکل سنج داخل شراب عمل نمیکنه به میشه خواهش کنم
    داهنمایی کنید🙏🙏  

  162. # Anonymous ناشناس

    الکل سنج فقط برای عرق ومشروب تقطیر شده هست برای شراب باید آبسنج زد اگر آبسنج از اول ۱۰۷۰باشه ودر آخر عدد ۱۰۰۰ رو نشون بده ۱۰ درصد الکل داری  

  163. # Anonymous ناشناس

    سلام دوتا سوال داشتم اول اینکه اگه قفل هوا نصب نکنی چطور باید بفهمی که شرابت سکته کرده یانه؟
    و اینکه اگه شراب سکته کنه چه اتفاقی میفته؟  

  164. # Anonymous ناشناس

    سلام دوستان عزیز
    میخواستم بگم شراب من تفاله اش بالا مونده و زیر آب باید چیکار کنم تا تفاله ته نشین بشه ممنون میشم راهنماییم کنید
     

  165. # Anonymous ناشناس

    یک نکته اساسی که اکثر شراب سازان رعایت نمیکنن زمان ریختن نبات هست .هیچوقت در روز اول وهمچنین هیچوقت در ۲۰ روز به بالا شکر یانبات به شراب اضافه نکنید .فقط بین روزهای هشتم ودوازدهم اینکارو بکنید وگرنه شرابتون شیرین میشه والکل نبات وشکر تولید نمیشه.در ضمن اگر هر روز در رو باز کنید وهم بزنید هیچ احتیاجی به قفل نیست .ازشرابتون مثل یه کودک نگه داری کنید وهرروز به اون سر بزنید وبچشید از روز ششم به بعد اگه کمی تلخی در شراب احساس نکردید بدونید یه مشکلی هست.سعی کنید همیشه دو جا ودر دو محیط شراب درست کنید تا شراباتون موقع خراب شدن به داد هم برسن و از یکیشون تفاله بگیری برای اونی که خراب شده وهم بدونی کدوم مکان ودما و روش بهتر جواب داده  

  166. # Anonymous ناشناس

    جان مادرت کمک کن
    شرابم تخمییرش تموم شد خوردم دیدم به ترشی میزنه نبات زدم بهش شیرین شده بعد ۲۰روز بااضافه کردن مخمر هم هیچ تخمیری صورت نگرفته چیکنم استاد جون عزیزت راهنماییم کن  

  167. # Anonymous ناشناس

    سلام خسته نباشید من ۶۰لیتر شراب گرفت انگور شانی سردشت کردستان بعد هرسال میگیرم بدون قفل هوا و هر چیزی دیگه الان عملیات تخمیر انجام شده اومده بالا ولی بشکه داغ کرده دمای اتاق هم ۲۴درجه هستش مشکل چیه ممنون میشم جواب بدبد  

  168. # Anonymous ناشناس

    نه
    یکم از خود شراب رو گرم کن تا دمای ۳۷ درج ومخمر قاطیش کن
    بعد نیم ساعت اضافه کن به شرایت
     

  169. # Anonymous ناشناس

    استاد یه سوال داشتم خدمتتون،یه دبه ۱۰۰ لیتری کشمش گذاشتم،با همزن روز سوم خرد کردم،ابسنجی اولیه ام هم،تقریبا ۱۰۷۰ بوده الان بعد ۳۰ روز. کشمش ها ته نشین شدند ولی ملاتم. هنوز شیرین مونده،ایسنجی رو ۱۰۱۵ مونده،۷ روزه مججد مخمر اضاف کردم ولی همینجوری مونده هنوز،ممنون میشم. راهنمایی کنید  

  170. # Anonymous ناشناس

    سلام وقت شما بخیر و شادی شرابم سکته کرده دما 40 بوده و من به اشتباه دوباره به آن آب اضافه کردم یک روز گذشته و تخمیر شروع نشد لطف بفرمایید چه کاری انجام بدم خواهشن  

  171. # Anonymous ناشناس

    سلام من ۲۰ کیلو آب گلابی شراب انداختم دو بار مخمر نان زدم بوی مخمر میده چکار کنم؟  

  172. # Anonymous ناشناس

    سلام داداش شراب انگور ب مقدار ده کیلو انگور سیاه انداخته ام تمام نکات رعایت شده قفل هوا نسب شده اما سه روز هس ک حالت تخمیر انجام نمی‌شود درضمن من داخل مایه انگور مخمر نریختم بخاطر همون گرد روی انگور.... اگر الان دره دبه رو باز کنم و مخمر را قاطی کنم آیا شرابم خراب میشه ممنون میشم راهنماییم کنید  

  173. # Anonymous ناشناس

    با سلام استاد.حدود ۱۰ روز شرابم قشنگ با قفل هوا قل قل کرد.روز ۱۱ قل قل قفل هوا متوقف شد .به نظرتون سکته کرده  

  174. # Anonymous ناشناس

    سلام وقت بخیر مال من هم الان بشگه داغ کرده چیکار کنم  

  175. # Anonymous ناشناس

    سلام من حدود یک ماه ۱۰۰ کیلو انگور شانی ریختم تو دبه هنوز ته نشین نشده ب نظرتون باید چیکار کرد؟  

  176. # Anonymous ناشناس

    سلام خدایی یکی ب من راهنمایی کنه حیفه شرابمه
    من ۱۱۰کیلو انگور توی ۲تا دبه ریختم خیلی خوب پیش میرفت بوی عالی الکل عالی قل زیاد روز پنجم ششم بهش ۴کیلو نبات اضافه کردم البته دروغ نگن چندتا انگور ترش از دستم در رفت انگار پشه سرکه ای دور دبم بود روز اول اما واقعا خوب پیش میرفت یهو بوی لجن گرفته و یه گاز خیلی بد بو داره الان میرم‌هم بزنم گازش خفم میکنه ۹روزی گذشته الان و یه پریروز هم احساس کردم دستم رطوبت داشت هم زدم مردونه اگه راهی داره با مخمر و شکر و نبات برش گردوند راهنمایی کنین یه سال رفته اگه خراب بشه😩  

  177. # Anonymous ناشناس

    داره زیادی تخمیر میشه مزه کن اگ ترش داره میشه نبات بزن  

  178. # Anonymous ناشناس

    سلام . وقت بخیر.
    حدود بیست روز انگور رو ریختم داخل بشکه. سی کیلو انگور سردشت و بیست کیلو انگور بیدانه. هر بشکه پنجاه کیلو. به یه بشکه یک کیلو. و یک بشکه یک و نیم کیلو نبات زدم. تازه شروع کرده تفاله داره میره پایین. مزه رو چشیدم یکم تلخی میزنه. این تلخی طبیعیه؟ بخاطر درصد الکل بالاست یا شراب بخوبی درست نشده؟  

  179. # Anonymous ناشناس

    سلام
    شراب انار گذاشتم برای مخمر از انگور استفاده کردم ۳ روز اول همچی خوب بود قفل هوام کار میکرد بعد جاشو عوض کردم گذاشتمش بغل شوفاژ فرداش دیدم قفل هوام دیگه کار نمیکنه فکر کنم دماش زیاد بالا رفته مخمر هام از بین رفتم چی کار باید بکنم ممنون میشم راهنماییم کنید  

  180. # Anonymous ناشناس

    سلام استاد شراب من بعدها 60روز هنوز شیرینه آیا سکته کرده یا هنوز نشده بعد ای اسید سیتریکو اینا که گفتید از کجا تهیه کنیم  

  181. # Anonymous ناشناس

    سلام استاد من حدود یه دبه ۱۰۰ لیتری عرق سیب ریختم و هسته سیبا کامل دراوردم و حسابی چرخ کردم و روزی دوبار هم زدم ولی هیچ ابی بجز خود سیب به دبه اضافه نکردم الان حدودا ۵۰ روزه بوی الکل میده ولی خیلی غلیظه و هیچ ابی نیومده رو ملات به نظرتون سکته کرده ملات منم باید چی کارش کنم به نظرتون
    ممنون میشم جواب بدین  

  182. # Anonymous ناشناس

    درود دوست عزیز. بعضی از میوه ها مثل خود انگور درصورت شسته نشدن هیچ نیازی به مخمر ندارن ولی سیب جزو اون دسته نیست. برای تهیه شراب سیب باید ابتدا آب سیب رو بگیرید بعد به مقدار مناسب مخمر بهش اضافه کنید و همینطور کمی شکر. شما مسیر تهیه سرکه سیب رو رفتید. نمی‌دونم چقدر گذشته ولی شاید بشه هنوزهم با کمی مخمر نجاتش داد. موفق باشید  

  183. # Anonymous ناشناس

    تخمیر انجام نشده. احتمالا الان شما سرکه دارید  

  184. # Anonymous ناشناس

    کسی نمیدونه تجربش نداره جواب بده باید چی کار کرد استاد که اصلا جوابمون نمیده😣  

  185. # Anonymous ناشناس

    منم مشکل شما رو دارم کسی نیست راهنمایی کنه  

  186. # Anonymous ناشناس

    سلام وقت بخیر من شراب انگور شانی انداختم همه مراحل رو طی کردم الکل شرابم خیلی کم شده چیکار کنم  

  187. # Anonymous ناشناس

    سلام استاد من شراب پرتقال انداختم روز اول خوب تخمیر شد الان ۳ روزه تخمیر نمیشه چیکار کنم لطف راهنمایی میکنید  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© آگاهی سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است