آگاهی سرا


قفل هوای ارزان

ساخت این قفل هوا بسیار ساده و نیازی به مهارت ویژه نداشته بلکه به قدری دقت و خلاقیت نیازمند است و از نظر عملکرد هیچ فرقی با بهترین نمونه خارجی آن ندارد.

لوازم و ابزار:

قوطی پلاستیکی خالی فیلم با درپوش (چفتی یا پیچی و ازجنس بیرنگ یا شفاف باشد بهتر است)

سرنگ با قطر حداقل 1.5 سانتیمتر (قطر 2 سانتیمتری بهتر است)

خودکار معمولی (نوعی که مغز آن از انتها خارج شود)

چسب دوقلوی قوی و خوب

مته نازک 2 میلیمتری و حدود 8 میلیمتری(باید 2 میلیمتر از قطر پوسته خودکار کوچکتر باشد)

اره ظریف

چند چوب کبریت یا خلال دندان و یک قاشق غذاخوری

طرز ساخت:

** مطمئن شوید قوطی فیلم ، میله درونی سرنگ و بدنه خودکار تمیز و عاری از چربی و آلودگی های دیگر است. اگر لازم است با آب و صابون بشوئید و خشک کنید.

درب قوطی فیلم را باز کرده ، از داخل درب در 3 یا 4 نقطه نزدیک به لبه سوراخ با قطر 2 میلیمتری کنید ، با مته 8 میلیمتر یا کمتر (ضخامت مته باید از قطر خارجی خودکار حدود 2 میلیمتر کوچکتر باشد) درست در مرکز قوطی و از طرف خارج یک سوراخ کنید.

میله درونی سرنگ 1.5 سانتی (2 سانتی باشد بهتر است) را بیرون آورده و با اره ظریف به طول 4 سانتیمتر از انتهای بسته آن ببرید. اینک یک لوله تو خالی بطول 4 سانتیمتر با یک سر بسته و یک سر باز در اختیار دارید.

مغز درون خودکار را بیرون آورید (میله ای که با آن مینویسد) و سر دیگر خودکار را باز کنید تا فقط پوسته خالی خودکار باقی بماند اگر سر خودکار جدا نمیشود آنرا با اره ببرید. این پوسته درون تهی باید حداقل 12 سانتیمتر طول داشته باشد.

بستگی به نوع چسب دوقلو و میزان مخلوط کردن آن ، مقداری را روی یک سطح صاف یا داخل قاشق غذا خوری تمیز ریخته و با کمک چوب کبریتی کاملا مخلوط کنید.

انتهای سرنگ (سری که بسته است) را چسب بزنید و درست در طرف داخلی و درست در وسط درب قوطی فیلم بچسبانید. با کمک دو انگشت سبابه و اشاره هر دو را در یک دست بگیرید و قدری فشار دهید تا محکم شود. با کمک چوب کبریت مقداری چسب به اطراف محل اتصال باز هم جسب بزنید تا کاملا اطراف آن پوشیده از چسب شود. در محلی بگذارید تا کاملا خشک شود.

با قلمی روی پوسته آن بفاصله 3 سانتیمتری خودکار علامت بزنید و قسمت بالای سر پوسته خودکار را به درون سوراخ 8 میلیمتری (یا کمتر) با فشار وارد کرده و آنقدر عبور دهید تا فقط علامت سه سانتیمتر آن هم سطح کف قوطی فیلم شده و درون قوطی باقی بماند (بیش از سه سانتیمتر نباشد). هر دو طرف آنرا بکمک چوب کبریت چسب بزنید تا کاملا محکم شود. دقت کنید دو طرف قوطی و پوسته خودکار باید کاملا از چسب پوشیده تا آب بندی شود. بگذارید خشک شود.

هورا ... قفل هوا آماده است!

برای بکار بردن آن کافیست درون قفل هوا را تا عمق حدود 2 سانتیمتری آب کنید. آب نباید به لبه لوله خودکار برسد. سرپوش آنرا به آرامی سوار کنید. در این مرحله متوجه میشوید که لوله تو خالی مفز سرنگ بریده شده روی میله خودکار را میپوشاند. لوله قفل هوا را درون درب بشکه یا چوب پنبه از قبل سوراخ شده ظرف تخمیر وارد کنید. پس از چند روز کار کردن یکبار مقدار آب آنرا بازدید کنید ممکن است نیاز به اضافه کردن آب باشد.

قبل از شروع کار به تصویر و ساخت قدم بقدم قفل هوا مراجعه کنید تا درک ساخت آن آسان شود.

برچسب‌ها: ,

2 Responses to “قفل هوای ارزان”

  1. # Anonymous ناشناس

    اگردریک بادکنک خالی ازبادباسوزن چندسوراخ کوچک ایجاد کنیم وسپس سوزن رادرآوریم وآن بادکنک رادرب قوطی ببندیم بادکنک مثل سپاپ هوا عمل میکنه یعنی هرموقع ازقوطی گازبه داخل بادکنک رفت بادکنک بادشده وسوراخها نمایان می شوندوهوای داخل بادکنک خارج می شه ووقتی دیگه گازدرآن نباشه سوراخها بسته میشن!
    ونیازی هم به قفل هوانداریم ضمناً مغازهای ابزارکمپرسور وسیله ای دارن بنام سوپاپ هوا که استفاده ازآن به نظرمن بهتره !  

  2. # Anonymous ناشناس

    سلام دوست عزیز
    یک پیشنهاد در مورد قفل هوا
    که البته عملا در تهیه آبجو خانگی و شراب حانگی مورد استفاده و نتیجه اون مورد تایید هست
    درب ظروف تخمیر رو بجای پوشاندن با قفل هوامی توانید با یک بادکنک (البته از جنس مرغوب، از اینهایی که برای جشن تولد استفاده می کنیم و انتهای اون یه کش وصل هست) بپوشونید
    تخمیر که شروع شه بادکنک باد می شه و زمانی که احساس کردید دیگه شل نیست و هیچ جاش فرو رفتگی نداره با یه سوزن ظریف یه سوراخ درونش ایجاد کنید
    به همین سادگی...
    سوراخ تا زمانی که تخمیر وجود داره و فشار بادکنک بالاست باز می مونه و گاز خارج می شه و زمانی که تخمیر به پایان رسبد بسته می شه و حاصیت کشسانی بادکنک مانع از ورود و یا خروج اکسیژن می شه
    من اینو امتحان کردم دوبار و جواب داد  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© آگاهی سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است