آگاهی سرا


موم اندود

درب شیشه های مشروب (بخصوص شراب) را با چوب پنبه محکم کنید و با این عمل هم مشروب از شیشه خارج نمیشود و هم از آن مهمتر آنکه هوای خارج وارد شیشه نمیشود. اکسیژن که نام آن زندگی بخش است برای شرابی که مراحل تخمیر را پشت سر گذاشته دشمن شماره یک بشمار میرود. برای محکم کاری و جلوگیری از نفوذ هوای آزاد یا باکتری های ناخواسته در محصولات الکلی بخصوص شراب که گاهی ممکن است تا سالها نگهداری شود ، موم کردن درب شیشه ( تنها منبع ورود هوا ) امری لازم است. با موم کاری درب شیشه چوب پنبه شده یا ظرف اگر از راه صحیح و علمی اقدام شود تا چندین سال میتوان آن محصول را با خیال راحت نگهداری نمود. موم کاری آسان ولی نیاز به دقت دارد. موم مذاب بسیار داغ و سوزاننده پوست است. حتی اگر در موقع کار از عینک ایمنی استفاده کنید راه خطایی نرفته اید.

ابزار و مواد لازم:

برای موم کردن نیاز به ظرفی دارید که دسته دار و کوچک (قابلمه دسته دار) و حدود 15 سانتیمتر گود باشد. این ظرف کهنه و قدیمی هم باشد بهتر است چون برای آینده نیز به آن نیاز دارید.

موم معمولی ( گاهی بصورت کلوخه از کندو داران و گاهی در بازار آزاد میتوان تهیه نمود) استفاده میشود. حدود 250 گرم برای آببندی 50 شیشه کافیست. اگر تهیه موم مشکل بود از شمع ارزان استفاده کنید که همان موم قالب گیری شده است.

پودر گچ (گچ الک شده) حدود نیمی از وزن موم.

قاشق همزن

موم کاری کردن:

قابلمه دسته دار را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و موم را درون قابلمه بریزید. حرارت باید همیشه ملایم باشد و هرگز اجازه ندهید که موم مذاب به حالت جوشیدن درآید که خطرناک و سریع آتش میگیرد.

الک چشمه ریز را روی قابلمه قرار دهید و قدری از پودر گچ را درون الک ریخته و با قاشق هم بزنید تا از سوراخهای الک رد شده و درون قابلمه بریزد. ادامه دهید تا همه گچ مصرف شود.

الک را برداشته با کمک قاشق و با ملایمت موم یا شمع مذاب را هم بزنید تا گچ در مایع نفوذ و تقریبا حل شود.

وقتی کاملا حل شد شعله را خاموش و ظرف حاوی موم مذاب و گچ را روی زمین قرار دهید تا سطح اتکاء آن زیاد و خطر چپه شدن را نداشته باشد.

حال شیشه های چوب پنبه شده را یک یک وارونه و سر آنرا درون ظرف موم مایع فرو کرده تا حدود سه سانتیمتر درآن فرو کنید و با کمک دو دست به آرامی شیشه را بچرخانید تا همه اطراف دهانه و روی چوب پنبه کاملا موم گیر شده و دهانه شیشه ، موم اندود شود.

به آرامی شیشه را همانگونه وارونه از مایع خارج و مدتی در هوای آزاد نگهدارید تا موم قدری سفت شود.

حال بدون لمس کردن سر شیشه که موم اندود شده آنرا بحالت معمولی باز گردانید و چند دقیقه در محلی بگذارید تا کاملا موم بحالت اولیه باز گردد و سفت شود.

برای شیشه بعدی خود را آماده کنید و اگر گچ رسوب نمود محتویات ظرف را با قاشق قدری هم بزنید تا دوباره گچ ممزوج و سپس شیشه بعدی را وارونه کرده و موم اندود کردن را ادامه دهید تا همه شیشه ها آب بندی شوند. اگر حین کار موم در قابلمه سفت شد آنرا روی گاز برگردانید و باز با شعله ملایم مجددا آنرا بصورت مایع (ذوب شده) در آورید و عمل موم کاری را ادامه دهید.

برچسب‌ها: ,

7 Responses to “موم اندود”

  1. # Anonymous حامد

    خیلی عالی بود.  

  2. # Anonymous ناشناس

    عالی بود کس کش
    دهنت و گایدم خیلی چیزای مفیدی نوشتی تووبلاگت!!!
    مرسی  

  3. # Blogger Unknown

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  4. # Blogger Unknown

    تشکر  

  5. # Blogger Unknown

    تشکر  

  6. # Blogger Unknown

    عالی بودممنون  

  7. # Anonymous ناشناس

    ممنون عالی بود  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© آگاهی سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است